Gaia-satelliitti löysi ensimmäisen uuden asteroidinsa

Helsingin yliopiston fysiikan laitos vastaa Gaian löytämien tunnistamattomien asteroidien alustavasta radanmäärityksestä. Radanmäärityksen jälkeisinä muutamina päivinä erityisen kiinnostavia kohteita, kuten lähiasteroideja, voidaan seurata maanpäällisillä kaukoputkilla.

Euroopan avaruusjärjestön ESA:n vuoden 2013 lopussa laukaistu Gaia-tutkimussatelliitti on tehnyt ensimmäisen oman asteroidilöytönsä, raportoitiin tiistaina 24.1.2017, kun tutkijat kokoontuivat Sitgesissä, Espanjassa.

Gaian pääasiallinen tehtävä on kartoittaa omaa galaksiamme, Linnunrataa, ennennäkemättömän tarkasti. Se havainnoi yli miljardia Linnunradan tähteä parhaimmillaan asteen sadasmiljoonasosan tarkkuudella, ja lopputuloksena syntyy kolmiulotteinen maisema galaksistamme vuoteen 2022 mennessä.

Gaia on jo havainnut satojatuhansia tunnettuja asteroideja

Päätehtävänsä ohella Gaian on arvioitu havaitsevan muun muassa yli 300 000 Aurinkokunnan asteroidia. Sen havaintojen perusteella Aurinkokunnan pienkappaleista saadaan järjestelmällistä ja tarkkaa tietoa. Kertyneestä havaintoaineistosta voidaan johtaa muoto- ja pyörimismalleja vähintään kymmenille tuhansille asteroideille. Massoja voidaan johtaa vähintään sadoille asteroideille, ja havaittujen asteroidien radat voidaan ennustaa tarkasti satakunta vuotta eteenpäin.

Vaikka valtaosa tutkimussatelliitin havaitsemista asteroideista on aiemmin tunnettuja, se löytää myös uusia kohteita kattavan havainto-ohjelmansa ansiosta.

Lokakuussa 2016 Gaian löytämä ja aluksi Gaia-606 nimellä tunnettu asteroidi 2016 UV56 on ensimmäinen aiemmin tuntematon asteroidi, jonka olemassaolo on nyt kyetty varmistamaan maanpäällisten kaukoputkien havainnoilla.

Tämä muutaman kilometrin läpimittainen asteroidi liikkuu Marsin ja Jupiterin ratojen välissä sijaitsevan asteroidien päävyöhykkeen ulko-osissa.

Gaian ensimmäinen tiedonjulkistus on epätäydellisenäkin valtava edistysaskel

Gaian ensimmäinen tiedonjulkistus perustuu ensimmäisten 14 kuukauden aikana kerättyyn havaintoaineistoon tähtien ja kvasaarien paikoista. Laadunvarmistuksen jälkeen osa paikkatiedoista ei vielä ollut julkaisukelpoista, mutta siitä huolimatta Gaian havaintoaineistosta johdettu tähtikatalogi on jo käytännössä paras olemassa olevista katalogeista.

Tämän osoittaa esimerkiksi se, että aineistoon liittyvät tieteelliset julkaisut ovat muutamassa kuukaudessa keränneet jo satoja viittauksia tutkijoilta eri puolilta maailmaa.

Gaian toinen tiedonjulkistus ajoittuu vuoden 2018 loppuun, ja se sisältää tähtiaineiston lisäksi kirkkaus- ja paikkatietoa 10 000 asteroidista.

Kuvateksti: Osa Gaian elokuuhun 2015 mennessä tekemistä tunnettujen asteroidien havainnoista. Väriskaala kuvaa asteroidin ennustetun ja havaitun paikan erotusta. Yksi aste jaetaan 3600 kaarisekuntiin (eng. arcsec).  (Copyright: ESA/Gaia/DPAC/CU4, L. Galluccio, F. Mignard, P. Tanga (Observatoire de la Côte d'Azur))

Euroopan avaruusjärjestön ESA:n Gaia-sivut:

Euroopan avaruusjärjestön ESA:n sivu asteroidilöydöstä:

ESA:n tiedotustilaisuus Gaian ensimmäisestä tiedonjulkistuksesta:

Lisätietoa:

Professori Karri Muinonen, Helsingin yliopisto ja Maanmittauslaitos, karri.muinonen@helsinki.fi, 050 415 5474

Dosentti Mikael Granvik, Helsingin yliopisto, mikael.granvik@helsinki.fi, 050 318 2271

Minna Meriläinen-Tenhu, HY-viestintä, 050 415 0316, @MinnaMeriTenhu, minna.merilainen@helsinki.fi