Kuinka varmistetaan, että ydinjäte on tallessa?

Voimakkaasti säteileviä polttoainesauvoja ei voi mennä katsomaan, mutta onneksi käänteismatematiikka auttaa.

Artikkeli on julkaistu Yliopisto-lehdessä 9/2023.

Ennen kuin käytetty ydinpolttoaine varastoidaan loppusijoituspaikkaan, on oltava aivan varma, että kaikki polttoainesauvat ovat mukana. Jos joku onnistuisi varastamaan ydinjätettä, siitä voisi rakentaa salaa ydinaseen tai likaisen pommin.

Ydinjäte kuitenkin säteilee voimakkaasti, joten sitä ei voi mennä kurkkimaan tavalliseen tapaan.

— Polttoainenipun sisälle ei voi nähdä, mutta kun mittaamme sen gammasäteilyn, saamme käänteismatematiikan avulla luotua tarkan kuvan sisällöstä. Se on jännittävää: kuin avaisi paketin, että mitä sieltä paljastuukaan, kuvailee Riina Virta, joka tekee väitöskirjaa ydinpolttoaineen kuvantamisesta.

Toistaiseksi käytetyt polttoainesauvat ovat välivarastossa ydinvoimaloissa. Niitä säilytetään syvissä altaissa veden alla, koska vesi sekä jäähdyttää että suojaa säteilyltä. Säteilyturvakeskuksen ydinmateriaalivalvonnan tarkastajat käyvät vähintään kerran vuodessa varmistamassa, että ydinjäte on tallessa.

— Donitsinmuotoinen, noin 500 kilogrammaa painava kamera lasketaan nosturilla altaan pohjalle ja nelimetriset polttoaineniput viedään erillisellä laitteella sen sisään. Aika suuri osa työstä on odottelua.

Tarkastus kestää muutaman päivän, koska laitteen pystytys ja käyttö on hidasta. Suomessa valmistaudutaan maailman ensimmäisinä ydinjätteen loppusijoitukseen, joten metodin kehittämiseen panostetaan. Loppusijoitus Eura-joen Onkaloon on tarkoitus aloittaa jo parin vuoden päästä.

Tutkijat pukeutuvat voimalakäyntien ajaksi haalareihin, hanskoihin, kypäriin ja suojalaseihin. Jokainen kantaa mukanaan elektronista säteilymittaria. Hermostuttaako säteily koskaan?

— Jos jossain voi olla huoletta, niin voimalassa — turvajärjestelyt ovat niin tarkat. Toki pitää noudattaa ohjeita ja katsoa, ettei itse tee mitään tyhmää.

Riina Virta kokee olevansa tavallaan ydinfyysikon unelmatyössä:

— Tässä pääsee tekemään jotain, mitä ei ole koskaan aiemmin tehty. Loppusijoitus on aika siisti juttu. Samalla pidetään huolta, ettei kukaan pääse rakentamaan salaa ydinasetta. Se on hyvä motivaattori omaankin työhön.

Yliopisto-lehti on Helsingin yliopiston tiedeaikakauslehti, joka on sitoutunut Journalistin ohjeisiin.

Kuka

Säteilyturvakeskuksen tutkija Riina Virta, joka tekee väitöskirjaa Fysiikan tutkimuslaitoksella Helsingin yliopistossa.

Mitä

Tutkii käytetyn ydinpolttoaineen kuvantamista sekä sitä, kuinka datan ja kuvan laatua voisi parantaa.

Missä

Loviisan ja Olkiluodon ydinvoimalaitoksissa.