Vitamiini B3 virkistää nääntyneitä mitokondrioita

B3-vitamiini pystyy aktivoimaan huonosti toimivia mitokondrioita ja hidastamaan aikuisiän mitokondriaalisen lihastaudin etenemistä. Suomalais-sveitsiläisen tutkijaryhmän havainto on merkittävä läpimurto mitokondriotutkimuksessa.

B-vitamiinien on vastikään ymmärretty olevan keskeisiä kehon energia-aineenvaihdunnan muokkaajia. Vitamiini B3:n, niasiinin, on havaittu muun muassa hidastavan ikääntymisen merkkejä eläimillä.

Helsingin yliopiston ja Lausannen Polyteknisen korkeakoulun tutkijat ovat nyt yhteisessä tutkimuksessaan osoittaneet, että vitamiini B3:n uusi muoto, nikotinamidi ribosidi, hidastaa lihaksessa aikuisiällä ilmenevän mitokondriotaudin etenemistä.

Professori Anu Wartiovaaran ryhmässä tutkija Nahid Khaninjohdolla tehty tutkimus osoitti, että ruokaan lisätty B3-vitamiini, nikotinamidi ribosidi hidasti mitokondriaalisen lihastaudin etenemistä. Hoito lisäsi mitokondrioiden määrää ja toimintaa, ja lisäksi se korjasi sairauteen liittyvät mitokondrioiden rakennepoikkeavuudet.

EMBO Molecular Medicine -lehdessä julkaistu tutkimus osoittaa, että tämä B3-vitamiini, jota löytyy luonnollisessa muodossaan maidosta, kykenee aktivoimaan huonosti toimivia mitokondrioita.

– Nämä tulokset ovat läpimurto mitokondriotautien synnyn ymmärtämisessä ja myös uusien tehokkaiden hoitovaihtoehtojen löytämisessä eteneville aikuisiän mitokondriaalisille lihastaudeille. Tulokset myös korostavat B3 vitamiinin suurta merkitystä energia-aineenvaihdunnan ohjaajana, professori Wartiovaara toteaa.