Viikin lehmät kirmasivat taas laitumelle!

Helsingin yliopiston Viikin tutkimustilan lehmät lähtivät heti innostuneena testaamaan toukokuisen ruohon vihreyttä ja maistuvuutta. Tilalla tutkitaan tänä kesänä muun muassa lypsykarjan hyvinvointia ja peltojen yllä pörräävän dronen ottamien erikoiskuvien avulla voidaan seurata kasvustojen ominaisuuksia.

Helsingin yliopiston Viikin tutkimustilan 65:lle lehmälle koitti jälleen kesä, kun ne pääsivät kirmaamaan laitumelle. Jos sää suosii laidunten kasvua, Viikin lehmät ulkoilevat tästä eteenpäin päivittäin.

Koronavirustilanteen aiheuttamien rajoitusten vuoksi tapahtumasta ei tänäkään vuonna voitu järjestää yleisötilaisuutta. Toivottavasti kuitenkin jo ensi vuonna pääsemme jälleen tuttuun rutiiniin ja voimme kerääntyä Koetilanmäelle toukokuun alkupuolella seuraamaan lehmien riemua paikan päällä!

Lehmien hyvinvointi tutkimuksen kohteena

Kuten nimestä käy ilmi, tutkimus on olennainen osa Viikin tutkimustilan toimintaa. Lehmien laitumelle päästämisen yhteydessä haastateltu Helsinki One Health apulaisprofessori Peter Krawczel tutkii eläinten, ja erityisesti lehmien hyvinvointia. Hän kertoo videolla englanniksi, kuinka lehmien onnellisuutta voidaan mitata ja miksi eläinten hyvinvointi on myös ihmisille tärkeää.

Katso video

Kasvustokuvaus dronen avulla tuottaa tärkeää tietoa

Nykyteknologia on tulossa vahvasti mukaan myös viljelyyn, jopa ilmasta käsin. Dronejen avulla voidaan tarkkailla kasvustoa ja sen kehitystä, ja yläilmoista saadaan pellosta parempi yleiskuva kuin pellon reunasta katsottuna. Dronet tuottavat  hyvin tarkkaa kuvaa esimerkiksi peltojen sisäisistä vaihteluista.

Tulevaisuudessa droneja voitaisiinkin tohtorikoulutettava Mikael Änäkkälän mukaan hyödyntää osana täsmäviljelyä.

–  Dronen avulla voidaan tulevaisuudessa tunnistaa rikkakasvit ja torjua niitä. Tätä aihetta on tutkittu viime vuosina paljon. Metsäpuolella droneen liittyviä tutkimuksia on tehty hieman kauemmin kuin maatalouspuolella.

Katso video

Nämä ja muut Helsingin yliopiston videot löytyvät myös Helsingin yliopiston YouTube-kanavalta.

Helsingin yliopiston Viikin tutkimustila ja Viikin kampus

Helsingin yliopiston Viikin tutkimustila sijaitsee Viikin kampusalueella Helsingin kaupungin maapinta-alan keskipisteen tuntumassa. Tilan päärakennuksista on linnuntietä noin seitsemän kilometriä Helsingin ydinkeskustaan.

Viikin tutkimustila on Helsingin yliopiston maatalous-metsätieteellisen tiedekunnan alainen yksikkö. Tilaa käytetään pääasiassa Helsingin yliopiston maatalous- ja metsätieteiden tutkimukseen ja opetukseen.

Viikin tutkimustilaan kuuluu 155 hehtaaria viljelymaata, navetta ja 65 lypsylehmää. Vajaa puolet peltoalasta on säilörehu- ja laidunnurmena. Loppuosalla pelloista viljellään viljaa ja valkuaiskasveja, kuten härkäpapua. Pelloilla on vuosittain myös lukuisia koealoja, joilla tehdään esimerkiksi kasvintuotanto- ja maaperätieteisiin sekä teknologiaan liittyvää tutkimusta.

Tutkimustila muodostaa yhdessä Vanhankaupunginlahden luonnonsuojelualueen kanssa vihreän vyöhykkeen keskelle Helsinkiä. Se kutsuu alueelle paitsi tieteen tekijöitä, myös kaikkia luonnosta, maalaismaisemasta ja ulkoilusta nauttivia vierailijoita.

Viikin kampus, jolla tutkimustila sijaitsee, on vahvasti kansainvälinen. Kampuksella työskentelee lähes 2 000 ihmistä, ja kampuksen neljässä tiedekunnassa on kaikkiaan yli 6 000 opiskelijaa. Vuosittain Viikissä työskentelevät tutkijat julkaisevat lähes 2 000 vertaisarvioitua tutkimusartikkelia.

Katso myös:

Viikin kampuksen esittelyvideo