Uusi syöpärokotealusta saattaa tarjota työkalun, joka mahdollistaa räätälöidyn ja tehokkaan täsmähoidon syöpäpotilaalle

Helsingin yliopiston tutkijat ovat keksineet ratkaisun, syöpärokotealustan, joka parantaa syöpähoidossa käytettävien onkolyyttisten virusten tehoa.

Farmasian tiedekunnan tutkijat ovat kehittäneet PeptiENV-syöpärokotealustan jonka avulla voidaan parantaa nykyisten kliinisessä käytössä olevien onkolyyttisten vaipallisten virusten terapeuttista tehoa. Uuden syöpärokotealustan avulla näiden virusten käynnistämä ihmisen oman immuunipuolustusjärjestelmän aktivaatio syöpäsoluja vastaan tehostuu merkittävästi.

– PeptiENV-syöpärokotealustan merkittävin oivallus on oikeastaan se, että voimme päällystää onkolyyttisen viruksen potilaan omilla syöpäpeptideillä, jolloin potilaalle räätälöity täsmähoito mahdollistuu, kertoo julkaisun ensimmäinen kirjoittaja, Suomen Akatemian tutkijatohtori Erkko Ylösmäki Helsingin yliopiston farmasian tiedekunnasta Immunoviroterapia-tutkimusryhmästä, jota johtaa Vincenzo Cerullo.

Onkolyyttiset virukset ovat luonnossa esiintyviä viruksia, joita on muokattu niin, että ne eivät enää kykene jakaantumaan normaalisoluissa vaan ainoastaan syöpäsolussa. Potilaalle virushoito annetaan yleensä ruiskeena kasvaimeen, vatsaonteloon tai suonensisäisesti.

PeptiENV- syöpärokotealustan avulla peptideillä päällystetty virus pystyy tehokkaasti ’kouluttamaan’ potilaan elimistön omat, paikallisesti toimivat, T-solut tunnistamaan syöpäsoluja. Tämän seurauksena syöpää tunnistavien T-solujen määrä nousee syöpäkudoksessa ja parantaa syövänhoidon tehoa.

Tutkimuksessa osoitettiin, että PeptiENV-syöpärokotealusta toimii vaipallisen onkolyyttisen herpes simplex-1 -viruksen kanssa, joka on jo kliinisessä käytössä metastaattisen melanooman hoidossa. Myös toinen kliinisissä kokeissa oleva virus, onkolyyttinen vaccinia-virus toimi syöpärokotealustan kanssa.

Lisäksi syöpäkudoksessa olevien syöpää tunnistavien T-solujen määrä korreloi voimakkaasti uusien immuuniaktivaation vapauttaja-lääkkeiden (checkpoint inhibitors) hoitotehon kanssa.

– Tavoitteenamme on lisätä niiden potilaiden määrää jotka voisivat hyötyä immuuniaktivaation vapauttaja-lääkkeiden tuomasta ennennäkemättömästä tehosta, kertoo Ylösmäki.

Alkuperäinen julkaisu:

Erkko Ylösmäki, Cristina Malorzo, Cristian Capasso, Oona Honkasalo, Manlio Fusciello, Beatriz Martins, Leena Ylösmäki, Antti Louna, Sara Feola, Henrik Paavilainen, Karita Peltonen, Veijo Hukkanen, Tapani Viitala, and Vincenzo Cerullo.
Personalized Cancer Vaccine Platform for Clinically Relevant Oncolytic Enveloped Viruses,
Molecular Therapy (2018), https://doi.org/10.1016/j.ymthe.2018.06.008

Tukimusryhmän nettisivut: