Uusi ravitsemustilasta riippuvainen kasvun säätelymekanismi löydetty

Tieto solun ravitsemustilasta välittyy solun rakennusaineina käytettävien valkuaisaineiden tuotantoketjuun PWP1-proteiinin välityksellä. Kasvaimet osoittautuivat sitä aggressiivisemmiksi, mitä voimakkaammin niissä tuotettiin tätä proteiinia.

Jos eläin ei saa tarpeeksi ravintoa, se hidastaa kasvuaan säästääkseen energiaa ja pysyäkseen hengissä. Ravitsemustilaa aistivat sensorit seuraavat koko ajan esimerkiksi välttämättömien aminohappojen tasoa soluissa. Nämä sensorit vuorostaan säätelevät ribosomien, eli aminohapoista valkuaisaineita kokoavien soluelinten toimintaa.

– Mitä enemmän uusia ribosomeja tuotetaan, sitä nopeammin syntyy myös kasvavissa soluissa tarvittavia valkuaisaineita. Toisaalta ribosomien tuotanto kuluttaa myös runsaasti energiaa, joten sitä säädellään tiukasti, sanoo apulaisprofessori Ville Hietakangas Helsingin yliopiston Biotekniikan instituutista.

Tutkijat havaitsivat PWP1-nimisen proteiinin olevan olennaisen tärkeä linkki solujen ravitsemustilan havainnoinnin ja ribosomien tuotannon välillä.

– Kasvunsäätelymekanismi on samanlainen, olipa kyseessä sitten ihmisen solu tai banaanikärpänen, jolta alun perin löysimme sen, Hietakangas toteaa.

Yhteys syöpäsolujen lisääntymiseen

Ribosomeja syntyy nopeaan tahtiin hallitsemattomasti lisääntyvissä syöpäsoluissa. Yksi mahdollinen syykin on nyt selvinnyt.

– Havaitsimme yhdessä Turun yliopiston syöpätutkijoiden kanssa, että PWP1:n määrä on ihmisten kasvaimissa suuri. Mitä voimakkaammin PWP1-proteiinia tuotettiin, sitä aggressiivisempi kasvain oli. Jos siis kykenisimme säätelemään ribosomien syntyä, voisimme tulevaisuudessa mahdollisesti estää pahanlaatuisten kasvainten kasvua, toteaa tutkija Ying Liu Ville Hietakankaan tutkimusryhmästä.

___________________________________

Liu Y, Mattila J, Ventelä S, Yadav L, Zhang W, Lamichane N, Sundström J, Kauko O, Grénman R, Varjosalo M, Westermarck J, Hietakangas V. PWP1 Mediates Nutrient-Dependent Growth Control through Nucleolar Regulation of Ribosomal Gene Expression. Dev Cell. 2017 Oct 23;43(2):240-252.e5. doi: 10.1016/j.devcel.2017.09.022.