Tutkimus osoittaa tarvetta tarkkailla kenttäratsujen kuolainaluetta

Eläinlääketieteellisen tiedekunnan tutkimuksessa havaittiin puolella kenttäratsuista kuolaimiin liittyviä suuvaurioita kilpailusuorituksen jälkeen. Koska suurin osa suun vaurioista ei näy ulospäin verenvuotona, olisi kuolainaluetta tarkkailtava.

Tutkimuksessa havaittiin, että ohuilla tai paksuilla kuolaimilla kilpailevilla kenttäratsuilla oli suurempi riski kohtalaisiin tai vakaviin suuvaurioihin kuin keskikokoisilla kuolaimilla kilpailevilla hevosilla, ja suorat kuolaimet olivat yhteydessä hammasloman vaurioihin.

– Suosittelemme, että jos hevosen suun koko ei ole tiedossa olisi turvallisin valita keskipaksu eli 14–17 millimetrin nivelinen kuolain ja kiinnittää erityistä huomiota tammojen sekä lämminveristen että kylmäveristen ratsuhevosten käsittelyyn. Näillä todettiin tutkimuksessa suurempi riski suun vaurioihin kuin ruunilla tai poneilla, toteaa tohtorikoulutettava, eläinlääkäri Kati Tuomola Helsingin yliopiston eläinlääketieteellisestä tiedekunnasta.

– Koska suurin osa suun vaurioista ei näy ulospäin verenvuotona, olisi kuolainaluetta tarkkailtava ja kilpailun järjestäjien olisi myös hyvä tehdä systemaattisia arvottuja suutarkastuksia, Tuomola jatkaa.

Tutkimusryhmä on aikaisemmin selvittänyt ravihevosten suuvaurioita ja tällä kertaa tutkimuskohteena olivat kilpailevat kenttäratsut, eli hevoset, jotka kilpailevat kenttäratsastuksessa, johon kuuluu kolme osakoetta: este-, koulu- ja maastokoe. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Suomen Ratsastajainliiton kanssa ja se oli osallistujille vapaaehtoinen.

– Jopa 95 % mukaan kysytyistä ratsastajista halusi hevosensa osallistuvan tutkimukseen, mistä olemme kiitollisia, iloitsee Tuomola

Tutkimusta varten tarkastettiin 208 satunnaisesti valittua 4–19-vuotiasta hevosta 2018–2019 kahdeksassa kilpailutapahtumassa Länsi-Suomessa.  Hevosten suun etuosa tutkittiin kilpailun maastokokeen jälkeen. Tämä on kilpailun viimeinen osakoe.  Hevosista 127 oli lämminverisiä ratsuhevosia, 52 kylmäverisiä ja 29 poneja. 208 tutkitusta hevosesta 52 prosentilla oli vaurioita kuolainten alueella. Mustelmia oli 39 prosentilla ja haavoja 19 prosentilla tutkituista hevosista. Tutkituista hevosista 48 prosentilla ei ollut akuutteja vammoja, 22 prosentilla vauriot olivat lieviä, 26 prosentilla kohtalaisia ja 4 prosentilla vakavia. Verta havaittiin yhdellä hevosella suun sisällä. Kenttäratsuilla oli siis vähemmän ja lievempiä vaurioita kuin aikaisemmin tutkimillamme ravihevosilla.

– Kati Tuomolan väitöstutkimuksessaan kehittämä kentälle sopiva luokittelujärjestelmä mahdollistaa vertailevan tutkimuksen tekemisen erilaisten hevosryhmien välillä, aiemmin tämä ei ollut mahdollista, kertoo professori Anna Valros Helsingin yliopiston eläinlääketieteellisestä tiedekunnasta.

Al­ku­pe­räi­nen ar­tik­ke­li

Tutkimus on julkaistu Frontiers in Veterinary Science -lehdessä ja on avoimesti luettavissa:
Kati Tuomola, Nina Mäki-Kihniä, Anna Valros,  Anna Mykkänen &  Minna Kujala-Wirth. Bit-related lesions in event horses after a cross-country test.  DOI: 10.3389/fvets.2021.651160