Tutkijoita pitkään karttanut pieni kädellinen löytyi uudelleen Keniasta

Kenian Taitavuorten pikkugalagosta, alle 200-grammaisesta puoliapinasta, ei ole tätä ennen ollut havaintoja lähes kahteenkymmeneen vuoteen.

Hyviä uutisia Kenian Taitavuorilta: Taitavuorten 100–180 grammaa painava puoliapina, pikkugalago, on edelleen hengissä kahdessa pienessä, toisistaan erillään olevassa vuoristometsässä.

Ensimmäiset havainnot pikkugalagosta julkaistiin jo vuonna 2002, mutta sen jälkeen eläimestä ei näkynyt jälkeäkään – kunnes Helsingin yliopiston tutkijat löysivät pikkugalagon uudelleen viime vuonna, ja ottivat siitä ensimmäiset valokuvat.

Taitavuorten pikkugalagot asuttavat viileiitä vuoristometsiä 1 400–1 950 metrin korkeudessa. Lajia on löytynyt vain kahdesta pienestä metsälaikusta, joiden yhteenlaskettu pinta-ala on alle kolme neliökilometriä.

Pikkugalagot elävät perheryhmissä, joiden jäsenet pitävät yhteyttä ääntelemällä. Kaikki pikkugalagot ovat ulkonäöltään hyvin samankaltaisia, ja lajit erottaakin parhaiten kutsuhuutojen perusteella.

– Trooppinen metsä on taianomaisen kaunis yöllä, mutta pikkugalagon löytäminen ei ole helppoa, kertoo Helsingin yliopiston jatko-opiskelija Hanna Rosti, joka on viettänyt kuukausia tarkkaillen, valokuvaten ja nauhoittaen pikkugalagoja väitöstutkimustaan varten.

Pikkugalagot tekevät vauhdikkaita hyppyjä puusta toiseen ja saalistavat yöperhosia, kaskaita ja muita hyönteisiä.

– Olen nähnyt niiden usein hakeutuvan vaeltajamuuraisten yläpuolelle, missä ne napsivat suuhunsa hyönteisiä, jotka pakenevat verenhimoisia muurahaisia, Hanna Rosti sanoo.

Merkittävän luonnon monimuotoisuuskeskuksen metsien suojelulla kiire

Ikävä kyllä uudelleen löydetty pieni kädellinen näyttää olevan sukupuuton partaalla.

– Taitan pikkugalagon ja monien muiden eläin- ja kasvilajien tulevaisuus riippuu alkuperäismetsien suojelusta. Metsien suojelutilannetta pitäisi parantaa, ja nyt paljaina olevia vuorenrinteitä tulisi metsittää uudelleen istuttamalla alueella luonnonvaraisina esiintyviä puulajeja. Vain näin pikkugalagon elinympäristö ja metsien ekosysteemipalvelut voidaan turvata, sanoo Helsingin yliopiston professori Jouko Rikkinen, joka on tutkinut Taitavuorten eliölajistoa vuodesta 2009.

Monet vuoristometsien eliöt ovat kehittyneet pitkään eristyksissä. Sen seurauksena Taitavuorten metsissä elää nykyään paljon kotoperäisiä lajeja. Taitavuoret kuuluvat Itäisiin kaarivuoriin, jotka puolestaan ovat maapallon tärkeimpiä luonnon monimuotoisuuden keskuksia.

Taitavuorten monimuotoisuus ei lakkaa hämmästyttämästä professori Petri Pellikkaa, joka toimii Helsingin yliopiston Taitan tutkimusaseman johtajana.

– Vuoret tarjoavat huikean luonnon laboratorion, jossa voi tehdä merkittävää tutkimusta ja kiehtovia uusia löytöjä, Petri Pellikka toteaa.

Artikkeli:

Rosti, H., Rikkinen, J., Pellikka, P., Bearder, S., & Mwamodenyi, J. (2020). Taita Mountain dwarf galago is extant in the Taita Hills of Kenya. Oryx, 54(2), 152-153. doi:10.1017/S003060531900142X