Shetlanninlammaskoirilla esiintyvän kinnervaivan tutkimus jatkuu – tule mukaan!

Shetlanninlammaskoirilla esiintyvän niin sanotun kinnervaivan – pinnallisen varvaskoukistajan sijoiltaanmenon eli luksaation –  tutkimus jatkuu.

Helsingin yliopiston eläinlääketieteellisen tiedekunnan ortopedisiin sairauksiin keskittyvä professori Outi Vapaavuoren johtama Petbone-tutkimusryhmä on aloittanut syksyllä 2017 kliiniset potilastutkimukset Yliopistollisessa eläinsairaalassa.

Aiempien tutkimusten pääpaino on ollut lähinnä koiran kantaluun rakenteen selvittämisessä. Nyt aloitetussa väitöskirjatyössä keskitytään kantaluun lisäksi myös muiden takaraajan rakenteiden, koiran liikkeiden ja painovarauksen tutkimukseen. Tavoitteena on selvittää sairauden syntymekanismeja biomekaanisten testien sekä tietokonetomografiakuvauksen (CT) avulla.

Tutkimukseen on jo heti alkuvaiheessa ilmennyt kiinnostusta – kiitos aktiivisten shetlanninlammaskoirien omistajien ja kasvattajien, rotujärjestön, eläinlääkäreiden sekä eläinfysioterapeuttien!

Tarvitsemme tutkimuspotilaiksi edelleen sekä sairastuneita että terveitä koiria. Otathan yhteyttä, jos haluat olla mukana auttamassa, ja sinulla on shetlanninlammaskoira:

• jolla on todettu koukistajajänteen luksaatio, ja hoidosta (kirurginen, tukipaketti tai seuranta) on kulunut vähintään kuusi kuukautta

tai

• jolla ei ole todettu koukistajajänteen luksaatiota, ja joka on iältään vähintään 5-vuotias

Tutkimuksen vastaavana tutkijana on lemmikkieläinten ortopediaan perehtynyt pieneläinsairauksien erikoiseläinlääkäri Eini Saaranen.

Tutkimusryhmän muut jäsenet:

Outi Vapaavuori, professori, Dipl ECVS

Anu Lappalainen, ELT, dos., pieneläinsairauksien erikoiseläinlääkäri

Heli Hyytiäinen ft, MCs, FT

Tutkimukseen liittyvät tiedustelut ja ilmoittautumiset sähköpostilla.

Lämpimästi tervetuloa tutkimukseen!