Seuraa lepakoiden kesää livekamerasta ja lähde mukaan papanoiden keruuseen

Lepakoiden päiväunia pääsee nyt seuraamaan livekameran kautta. Papanapankki-hanke puolestaan herätti laajaa kiinnostusta kansantieteilijöiden parissa. Vielä ehtii ilmoittautua mukaan lepakoiden papanoiden kerääjäksi.

Lepakkolive on kesän uutuus livekameroiden kentällä. Kiitos kuuluu Ostrobothnia Australis -järjestölle, joka asensi televisiosta tutun Strömsön huvilan vintille pohjanlepakoita kuvaavan livekameran. Lepakot tunnetusti nukkuvat valoisan ajan, mutta livekamera on oiva tilaisuus tarkkailla mm. yhdyskunnan kokoa.

Katso livekameran lähetystä täältä.

Tänä kesänä on myös mahdollisuus päästä käytännössä mukaan lepakoita koskevan tieteen tekemiseen. Helsingin yliopiston ja Luonnontieteellisen keskusmuseon yhteinen papanapankki-hanke käynnistyy pian. Hankkeeseen haetaan kansalaistieteen tekijöitä eri puolilta Suomea.

- Olemme saaneet huippumäärän osallistujia mukaan. Ilmoittautuneita on jo 140 ja näytteidenottoon tarkoitettujen välinepakettien kokoaminen on täydessä vauhdissa, kertoo hankkeen vetäjä Kati Suominen Luomuksesta.

Hanke kartoittaa näiden lentävien nisäkkäiden lisääntymis- ja ravintokäyttäytymistä eri puolilla Suomea. Lepakot ovat kiintoisa tutkimuskohde ja Suomi on erinomainen maa tutkia ilmastonmuutoksen vaikutuksia lajistoon, sillä Suomi on etelä-pohjoissuunnassa pitkä, ja lajiston on täytynyt sopeutua muuttuviin olosuhteisiin. Lepakot lisääntyvät hitaasti ja ovat pitkäikäisiä. Siksi ne ovat erinomaisia mallilajeja ilmastonmuutoksen tutkimuksessa.

- Ihmiset ovat kyselleet mistä tietää että onko nurkissa lepakoita, millaista on lepakon kakka, ja mistä voi tunnistaa eri lepakkolajeja. Ihmisiä kiinnostaa myös mitä lepakot syövät, sekä montako poikasta ne saavat, sanoo Suominen.

Tutkimus kestää koko kesän ja päättyy vasta kun lepakkoyhdyskunnat hajoavat. Mukaan papanoiden kerääjäksi ehtii ilmoittautua vielä toukokuun loppuun saakka.

Lue Lisää: BatLab Finland

Lisätietoja: Kati Suominen, kati.suominen@helsinki.fi, puh. 044 337 4010