Metsien myrskytuhoriskimallin kehittäjät palkittiin – mahdollisuus päästä myös tuotekehitysrahoitukseen kiinni

Metsätieteistä lähtenyt spin-off SilvaSense Oy voitti Ultrahack-kilpailun ESA BIC Hack -sarjan ja sijoittui toiseksi Hack the forest data -sarjassa.

SilvaSense Oy on neljän Helsingin yliopistosta valmistuneen perustama spin-off-yritys. Yrityksen edustajat on kutsuttu Euroopan avaruusjärjestö ESA:n yrityshautomokeskukseen neuvotteluihin, joiden tuloksena he saattavat saada jopa 50 000€ tuotekehitykseen.

Rahoitusmahdollisuus tarjoutui, koska SilvaSense Oy voitti toukokuussa ESA:n yrityshautomokeskuksen Ultrahack-kilpailun ESA BIC Hack -sarjan ja sijoittui toiseksi Hack the forest data -sarjassa.

Yritys on kehittänyt Helsingin yliopiston tutkimukseen perustuvan metsien myrskytuhoriskimallin, joka pystyy ennakoimaan metsätuhoja.

– Malli hyödyntää laserkeilaus-, satelliitti- ja tuuliaineistoa sekä avointa dataa metsien rakenteesta sekä maastonmuodoista. Seuraavaksi malleja kehitetään myös muista tuhonaiheuttajista, kuten hirvi- ja hyönteistuhoista, sanoo SilvaSense Oy:n toimitusjohtaja Samuli Junttila.

Samuli Junttilan mukaan opinnot maatalous-metsätieteellisessä tiedekunnassa ja Laserkeilauksen huippuyksikössä ovat mahdollistaneet tämän kaltaisen tuotteen kehittämisen.

– Poikkitieteellinen opetus ja tutkimus metsätieteiden, geoinformatiikan, kaukokartoituksen sekä informaatioteknologian rajapinnassa ovat antaneet loistavat eväät yrittämiseen ja tuotekehitykseen, Junttila toteaa.