Luomus kutsuu kukkien ääreen – puutarhat ja kahvilat auki

Kasvien kauneutta voi ihailla päivittäin Kaisaniemen ja Kumpulan kasvitieteellisissä puutarhoissa, mutta mainiompaa ajankohtaa vierailulle näihin puutarhoihin tuskin onkaan kuin Flooran päivä.

Flooran päivä on ylioppilaiden keväinen juhlapäivä, mutta nimensä mukaisesti myös täydellinen ajankohta ihastella kevään varhaisia kukkijoita ja nupullaan olevaa luontoa.

Luonnontieteellisen keskusmuseon Kumpulan kasvitieteellisen puutarhan portit avautuivat jälleen uuteen kesäkauteen iloisissa merkeissä vappuna 1.5. Kumpulassa voi lähteä kasvitieteelliselle matkalle maailman ympäri ja pysähtyä lounaalle – tai makoisalle pullalle – Kesäkahvila Kummussa. Kaisaniemen ulkopuutarhalla puolestaan voi vierailla läpi vuoden ja muun muassa retkeillä kasvien evoluutiopuun oksistolla ja aistipuutarhassa tai vaikka tutustua sammaliin ja jäkäliin. Kaisaniemessä palvelee Café Viola, joten nälkäisenä ei retkelle kasvien maailmaan tarvitse lähteä.

Luomuksen sisäkohteet, eli Luonnontieteellinen museo ja kasvihuoneet, odottavat vielä lupaa avaamiseen.

Vuosi vuodelta molempien puutarhojen suosio on kasvanut luonnonystävien keskuudessa. Vuonna 2019 Kaisaniemessä tehtiin kaikkien aikojen kävijäennätys ja viime vuonna 2020 Kumpulassa koettiin ennätysvilkas kesä. Puutarhat tarjoavatkin elähdyttävän hengähdyspaikan kaikille sitä kaipaaville.

Kevät kukkii myös virtuaalisesti! Luonnonkasvien lumo on etätyöpisteen tietokoneeltakin vain yhden klikkauksen päässä virtuaalisessa Pinkka -oppimisympäristössä.

Kutsummekin kaikki seuraamme kukkien ääreen viettämään Flooran päivää!

Kumpulan kasvitieteellinen puutarha

Puutarha ja Kesäkahvila Kumpu palvelevat ti–su klo 11–18.
Sisäänpääsy 9/7/5 €
Jyrängöntie 2, Helsinki

Kaisaniemen kasvitieteellinen puutarha

Ulkopuutarha on avoinna päivittäin klo 9–20.
Vapaa pääsy.
Café Viola on avoinna toukokuun ajan ma–la klo 10–18.
Kasvihuoneet on koronatilanteen vuoksi suljettu.
Kaisaniemen ranta 2, Helsinki

Lisätiedot Luomus.fi