Kemian nobelisti Sir John Walkerille Helsingin yliopiston hopeinen ansiomitali

Sir John Walkerille myönnettiin Helsingin yliopiston hopeinen mitali hänen ansioistaan Biotekniikan instituutin tieteellisen arviontitoimikunnan jäsenenä vuosina 1999–2018.

Kemian Nobel-palkinnon vuonna 1997 saaneelle brittiläiselle Sir John Walkerille on ojennettu Helsingin yliopiston hopeinen ansiomitali. Sir John Walker toimi Biotekniikan instituutin tieteellisessä arviointitoimikunnassa vuosina 1999–2018. Tuona aikana hän oli mukana kymmenenessä arviontikierroksessa, ja punnitsi yhteensä noin sadan tutkimusryhmän johtajan tieteellistä menestystä ja mahdollisuuksia edetä urallaan.

Sir John Walker syntyi Iso-Britannian Halifaxissa vuonna 1941 ja väitteli filosofian tohtoriksi Oxfordissa 1969. Fred Sanger kutsui hänet 1970-luvun puolivälissä töihin Cambridgessä sijaitsevan molekyylibiologian lääketieteellisen tutkimusneuvoston laboratorioon, missä hän työskenteli muun muassa DNA:n rakenteen selvittäneen Francis Crickin kanssa.

Professori Walkerin tutkimus on selvittänyt atomitasolla mekanismin, jolla solujen välttämättömän energianlähteen, adenosiinitrifosfaatin (ATP), synteesi tapahtuu. Hänelle ja Paul D. Boyerille myönnettiin kemian Nobel-palkinto vuonna 1997 näistä tutkimuksista.

Monia muita kansainvälisiä arvopalkintoja kerännyt Sir John Walker sai ritarin arvon 1999 ansioistaan molekyylibiologian saralla.