Jari Koistinahosta HiLIFEn johtaja

Helsingin yliopiston rehtori on nimittänyt professori Jari Koistinahon HiLIFE Helsinki Institute of Life Science -tutkimuskeskuksen johtajaksi. Hänen viisivuotinen johtajakautensa alkaa 1.9.2022.

Koistinaho on tätä ennen työskennellyt johtajana HiLIFEn neurotieteen tutkimuskeskuksessa, joka on osa HiLIFEa.

– Jari Koistinaholla on vahva ja monitieteinen tutkimustausta ja hän tuntee Helsingin yliopiston ja HiLIFEn erittäin hyvin. Odotan kovasti tiivistä yhteistyötä hänen kanssaan, sanoo Helsingin yliopiston rehtori Sari Lindblom.

HiLIFEn johtajan valinnassa painotettiin erityisesti johtajaosaamista, muutosjohtamisen taitoja, strategista ajattelua ja yhteisön rakentamisen kykyä.

– HiLFEn johtajan tehtävä on haastava ja tärkeä, sillä elämäntieteet ovat Helsingin yliopistossa merkittävä, laaja ja erittäin vahva tieteenala. Olen erittäin iloinen, että saan ottaa tämän tehtävän vastaan, uusi johtaja Jari Koistinaho sanoo.

HiLIFE Helsinki Institute of Life Science on vuonna 2017 perustettu tutkimuskeskus, joka tukee elämäntieteiden huippututkimusta Helsingin yliopiston kampusten ja alan tiedekuntien välillä. Elämäntieteiden tutkimus kattaa laajasti eri osa-alueita molekyyli- ja solutason ilmiöistä kokonaisiin eliöihin ja ekosysteemeihin.

– Elämäntieteiden tieteenalat kehittyvät maailmanlaajuisesti huimaa vauhtia uuden tiedon ja uusien nykyaikaisten teknologioiden myötä, Koistinaho sanoo.

Eri elämän muotojen ja organismien toiminnan, mukaan lukien ihmisen, ymmärtäminen on hänen mukaansa ihmiselle yksilönä, mutta myös yhteiskunnallisesti tärkeää.

– Elämätieteiden tieteelliset läpimurrot tulevat muuttamaan ihmiskuvaamme ja ymmärrystä elämästä sekä avaamaan todella merkittäviä sovelluksia, jotka voivat tehdä elämästämme ja ympäristöstämme turvallisemman, ennustettavamman, terveemmän ja monipuolisemman, hän jatkaa.

Monet ajankohtaiset globaalit uhkakuvat huomioiden tämä ei ole hänen mielestään ollenkaan vähäinen asia.

– Helsingin yliopiston elämäntieteiden tutkimus on kansainvälisesti erittäin vahvaa ja näen tulevaisuudessa paljon merkittävien tieteellisten läpimurtojen ja sovellusten mahdollisuuksia, Koistinaho visioi.

Jari Koistinaho on työskennellyt HiLIFEn neurotieteen tutkimuskeskuksen johtajana vuodesta 2018. Hän on neurofarmakologian professori farmasian tiedekunnassa Helsingin yliopistossa ja osa-aikainen regeneratiivisen lääketieteen prosessori Itä-Suomen yliopistossa ja Tampereen yliopiston neurobiologian dosentti. Hän on tehnyt pitkän uran Itä-Suomen yliopiston A.I. Virtanen -instituutissa muun muassa dekaanina, Biocenter Kuopion johtajana ja kantasolututkimuksen professorina. Koistinaho on toiminut tutkijana ja vierailevana tutkimusprofessorina Yhdysvalloissa mm. NIH:ssa, UCSF:ssa, Stanfordin yliopistossa ja Indina University Medical Schoolissa sekä Karoliinisessa Instituutissa Tukholmassa. Hän on perustanut kolme lääkekehitysalan startup-yritystä ja lisensoinut tutkimuslähtöisiä keksintöjä ulkomaisiin lääkealan yrityksiin. Jari Koistinaho on Suomalaisen tiedeakatemian jäsen.