Helpotusta kasvisruokavalioon: käymisen avulla B12-vitamiinia syntyy vaikka suoraan taikinassa

Kun viljapohjaisia materiaaleja fermentoidaan eli käytetään Propionibacterium freudenreichii -bakteerin avulla, syntyy ihmisen terveydelle välttämätöntä B12-vitamiinia. Lisäämällä käymiseen mukaan Lactobacillus brevis -maitohappobakteeria voitaisiin myös vegaaneille taata B12-vitamiinin riittävä ja turvallinen saanti suoraan elintarvikkeesta, ilman ravinnelisiä.

B12-vitamiinia tarvitaan esimerkiksi hermoston ylläpitoon ja verisolujen muodostukseen. Sitä esiintyy kuitenkin pääasiassa vain eläinperäisissä elintarvikkeissa. Vähän tai ei lainkaan eläinperäisiä tuotteita syövien täytyy sen vuoksi ottaa B12-vitamiiniä ravinnelisänä. Elintarvikkeiden täydentämiseen käytetty vitamiini tuotetaan yksinomaan teollisesti mikrobien avulla.

Helsingin yliopiston maatalous-metsätieteellisessä tiedekunnassa väittelevä Chong Xie tutki B12-vitamiinin tuottamista suoraan viljapohjaisissa alustoissa Propionibacterium freudenreichii -bakteerin avulla. Tämä emmentaljuuston valmistuksessa keskeinen bakteeri on ainoa elintarvikekäyttöön hyväksytty mikro-organismi, joka pystyy tuottamaan B12-vitamiinia.

Xie totesi väitöstutkimuksessaan, että Propionibacterium freudenreichii -bakteerin ja Lactobacillus brevis -maitohappobakteerin yhdistelmä vaikuttaa lupaavalta B12-vitamiinin tuottamiseen ilman, että tuotteen mikrobiologinen laatu heikkenee.

Syntyvän B12-vitamiinin määrään vaikuttaa suuresti lähtömateriaalin koostumus. Vehnäjauhon ja -leseiden lisäksi Xie tutki alustana 11 erilaista vilja-, pseudovilja- ja palkokasvimateriaalia.

P. freudenreichii tuotti B12-vitamiinia useimmissa materiaaleissa ravitsemuksellisesti merkittäviä määriä. Eniten B12-vitamiinia syntyi kolmen päivän fermentoinnin aikana riisileseessä ja seuraavaksi eniten tattarileseessä, Chong Xie sanoo.