Enrico Di Minin etsii somessa eläinten salakauppaajia

Ekologian tutkija Enrico Di Minin sai Euroopan tutkimusneuvostolta viisivuotisen Starting Grant -apurahan.

Italiassa syntynyt Enrico Di Minin  vietti lapsuutensa eri Afrikan maissa insinööri-isänsä töiden viemänä.

— Vahvimpia lapsuusmuistojani oli nähdä leijonalauma omassa elinympäristössään eräässä kansallispuistossa.

Eläimet ja luonto kolahtivat kovaa. Enricosta kasvoi ekologi ja luonnonsuojelija.

— Kun tajusin, että eläimiä kuolee sukupuuttoon kiihtyvällä vauhdilla,  halusin tutkia syitä ilmiön takana. Mikä ihmisten toiminnassa aiheuttaa uhkaa muille lajeille?

Ymmärtääkseen syitä Di Minin satsaa monipuolisuuteen. Hän yhdistää työssään biologiaa, geotieteitä, tietojenkäsittelyä, yhteiskuntatiedettä ja taloutta, ainakin.

— Jos haluaa suojella sarvikuonoa, norsua tai muurahaiskäpyä, huomaa pian tutkivansa, miten auttaa paikallistaloutta pärjäämään ilman salametsästystä. Sarvikuonoja tai norsuja tapetaan usein siksi, ettei vaihtoehtoisia elinkeinoja ole.

Joidenkin kulttuurien perinteet aiheuttavat kovaa kysyntää norsunluulle ja sarvikuonon sarville. Näistä maksetaan hyvin.

— Perinteitä ja niiden luomaa kysyntää on vaikea muuttaa lyhyessä ajassa. Eläimiä suojellakseen on puututtava salakaupan toimitusketjuihin.

Di Minin sai hiljattain viisivuotisen ERC Starting Grant -apurahan salakaupan tutkimiseen. Euroopan tutkimusneuvoston rahaa saavat vain parhaista parhaat. Ensi töikseen Di Minin alkaa koota monitieteistä tutkimusryhmää. Sen jälkeen hän suuntaa someen etsimään pahantekijöitä. Sosiaalinen media on yksi salakaupan tyyssijoista.

— Unelmani on luoda nyt Helsingin yliopistoon ryhmä, joka on maailman ykkönen salakaupan tutkimisessa, automaattisessa sisällön tunnistamisessa ja digitaalisen aineiston analysoimisessa.

Koneoppimisen avulla Di Mininin ryhmä aikoo kehittää työkaluja, joilla salakaupan kulkua voisi louhia paremmin esiin somen tietomassasta.

— Annamme mielellämme onnistuneita työkaluja salakauppaa jahtaavien viranomaistenkin käyttöön.

Artikkeli on julkaistu Yliopisto-lehden Kuka nyt -palstalla numerossa Y/07/18.

Yliopisto-lehti on kaikille tarkoitettu, monipuolinen tiedelehti Helsingin yliopistosta.
Tilaa ja rakastu tieteeseen.