Emeritusprofessori Dennis Bamfordin muotokuva paljastettiin Viikissä

Taiteilija Dmitri Zudovin maalaama Dennis Bamfordin muotokuva luovutettiin Helsingin yliopiston taidekokoelmiin 14. joulukuuta. Maalaus on esillä Biokeskus 3:n Telkänpöntössä.

Emeritusprofessori Dennis Bamfordin 70-vuotispäivän kunniaksi järjestettiin joulukuun puolivälissä kaksi perättäistätapahtumaa: juhlaseminaari ja perinteinen muotokuvan paljastus. Muotokuvan maalasi venäläissyntyinen taiteilija Dmitri Zudov.

Professori Bamford on urallaan keskittynyt bakteriofaagitutkimukseen. Bamford väitteli 1980 Helsingin yliopiston silloiselta genetiikan laitokselta, ja toimi 1992–2002 Biotekniikan instituutin tutkimusjohtajana. Vuosina 1993–2016 hän oli yleisen mikrobiologian professorina bio- ja ympäristötieteellisen tiedekunnan biotieteiden laitoksella, ja 2000–2005 Suomen akatemian huippuyksikön eli rakennevirologian tutkimusyksikön ja 2006–2011 virologian tutkimusyksikön tutkimusjohtajana.