Emeritaprofessori Hely Tuorila ylimääräiseksi professoriksi Pretorian yliopistoon

Hely Tuorila toivoo, että kolmevuotinen professuuri Etelä-Afrikassa edistäisi yhteyksiä Helsingin yliopiston ja afrikkalaisten yliopistojen välillä.

Helsingin yliopiston elintarvikkeiden aistinvaraisen tutkimuksen emeritaprofessori Hely Tuorila on nimitetty ylimääräiseksi professoriksi eteläafrikkalaiseen Pretorian yliopistoon. Professuurin kesto on kolme vuotta.

Kyseessä on lähinnä dosentuuria ja jossain määrin myös työelämäprofessuuria vastaava tehtävä. Laadukasta tutkimusta tekevä Pretorian yliopisto kokoaa yhteen Saharan eteläpuolisen Afrikan lahjakkaita opiskelijoita.

Hely Tuorilan asiantuntemusta halutaan erityisesti yhdistettäessä kuluttajatutkimusta perinteiseen aistinvaraiseen tutkimukseen.

– Tämä on minun vapaaehtoistyötäni paremman maailman hyväksi. Mentoroin tutkijoita, jotka kuuluvat hiljattain perustettuun afrikkalaisen aistinvaraisen tutkimuksen verkostoon (ANSWER), ja ohjaan jatko-opiskelijoita tieteellisessä julkaisutoiminnassa. Olen mukana hankkeissa, joissa tavoitellaan kestävämpää ja terveellisyyteen ohjaavaa afrikkalaista ruokajärjestelmää. Tähtäämme siihen, että kehitettävät tuotteet miellyttävät afrikkalaisia kuluttajia ja sopivat odotuksiin, asenteisiin ja taloudellisiin mahdollisuuksiin.

Tehtävä pohjautuu yli kymmenen vuoden yhteyteen Pretorian yliopiston professori Riëtte de Kockin ja tämän kollegoiden kanssa.

– Toivon, että voin tehtävässä edistää Helsingin ja Pretorian yliopistojen, ja ehkä muidenkin afrikkalaisten yliopistojen välisiä yhteyksiä. Viime syksynä keräsimme yhdessä Botswanan ja Lesothon yliopistojen tutkijoiden kanssa aineiston uusien ruokien torjunnasta. Tuloksia kirjoitetaan parhaillaan. Se on myös testi afrikkalaisten maiden rajat ylittävän tutkimuksen mahdollisuuksista meidän alallamme.

Lue lisää Hely Tuorilan tutkimuksesta:

Hely Tuorila and Christina Hartmann. Consumer responses to novel and unfamiliar foods. Current Opinion in Food Science. Vol 33, June 2020, pp. 1–8

Ruokaprofessori Hely Tuorila: ”Afrikkalaiset hämmästelivät sitä, että kerään luonnosta sieniä” (Yle, 11.7.2020)