Biologi selvittää Huippuvuorilla, kuinka eläinplankton reagoi valoon

Kylmien vesien pienet eliöt vaeltavat valon ohjaamina, tutkija Martta Viljanen kertoo. Miten planktonin liikkeet muuttuvat pohjoisen jääpeitteen kutistuessa?

Juttu on julkaistu Yliopisto-lehdessä 3/2023.

Arktinen eläinplankton ei kuulosta kovin uhkaavalta tutkimuskohteelta. Mutta niin vain Martta Viljanen joutui tammikuussa jännittämään kulkiessaan laboratoriosta tutkimusaseman majoitustiloihin Huippuvuorten Ny-Ålesundissa.

— Jääkarhujen takia kylän ulkopuolelle ei saanut poistua. Kyllä yksin liikkuessa vähän jännitti.

Viljanen oli Huippuvuorilla keräämässä näytteitä Jäämeren pieneliöistä. Eläinplanktonin keräyshaavi lasketaan tutkimuslaivalta satojen metrien syvyyteen ja pieneliöitä pyydystetään haavin päässä olevaan säiliöön. Kun haavia laskee eri syvyyksiin, näkee, millaisia olentoja missäkin elää.

Näytteet Viljanen siirtää ilmastointiteipillä valotiiviiksi peitettyihin astioihin. Valolta suojaaminen on tärkeää: näkötutkijaa kiinnostaa planktonin reagointi valoon.

Kaamoksen aikaan meren pieneliöt vaeltavat valon muutosten ohjaamina kymmeniä metrejä. Kun jääpeite ilmastonmuutoksen vuoksi kutistuu, eliöiden liikkuminenkin voi muuttua.

— Teemme pitkälti perustutkimusta. Yritämme esimerkiksi selvittää, kuinka pieniin valon määrän muutoksiin eläinplankton reagoi. Tätä varten eläinten herkkiä silmiä ei saa altistaa liialle valolle.

Näytteet lähtevät kuriirin matkassa Suomeen

Viljanen lähettää näytteet kylmälaukkuihin pakattuna kuriiripostilla Viikin kampukselle, jossa suurin osa tutkimuksesta etenee.

— Tutkimme pohjoisia alueita, mutta olemme kentällä vain muutaman viikon vuodesta. Muu aika menee laboratoriossa ja kirjoitustyössä.

Näytteitä on silti kerätty laajalta alueelta: Jäämereltä ja Trondheimin vuonolta, Itämereltä ja järvistäkin.

Kuten kenttätyössä aina, näytteiden otossa on kommelluksensa.

— Aika ajoin laitteisto reistailee tai piuha ei toimi. Kerran öisellä näytteenkeruumatkalla veneen moottori meni epäkuntoon ja jouduimme ajelehtimaan järvellä pitkään apua odottamassa.

Huippuvuorten retkellä taas lentoyhtiö hukkasi Viljasen matkatavarat.

— Minulle ei jäänyt kuin näytteenottopulloja. Onneksi meillä oli yöpyminen pääkaupunki Longyearbyenissa. Sieltä sain sentään ostettua lämpimät vaatteet, Martta Viljanen kertoo.

Yliopisto-lehti on Helsingin yliopiston tiedeaikakauslehti, joka on sitoutunut Journalistin ohjeisiin.

Kuka?

Biologi Martta Viljanen Helsingin yliopistosta.

Missä?

Kylmillä vesillä Trondheimin vuonolta Huippuvuorille.

Mitä?

Tutkii eläinplanktonin reaktioita valoon.