Akatemiaprofessori Elina Ikosesta EMBO:n jäsen

Akatemiaprofessori Elina Ikonen Helsingin yliopiston lääketieteellisestä tiedekunnasta on valittu Euroopan biotieteitä edustavan tutkijaorganisaation EMBO:n jäseneksi.

Tänä vuonna valittujen 56 uuden jäsenen joukossa akatemiaprofessori Elina Ikonen on ainoa suomalainen.

EMBO on life sciences -alojen tutkimusta edistävä ja rahoittava järjestö, johon kuuluu tällä hetkellä yli 1 800 tutkijaa Euroopasta ja muualta maailmasta. Kaikki EMBO:n jäsenet ovat erittäin ansioituneita tutkijoita ja edustavat omien tutkimusalojensa kirkkainta kärkeä. Jäsenten odotetaan osallistuvan aktiivisesti organisaation toimintaan muun muassa rahoitushakemusten arvioijina ja nuorempien tutkijoiden mentoreina.

Akatemiaprofessori Ikosen ryhmän tutkimuskohteena ovat solukalvoihin liittyvät rasvat ja proteiinit.

– Tutkimme esimerkiksi perinnöllisiä rasvojen kertymäsairauksia sekä kolesteroliaineenvaihdunnan yhteyttä sydän- ja verisuonisairauksiin ja metaboliseen oireyhtymään, Ikonen kertoo.

Ikonen johtaa myös Suomen Akatemian Kalvotutkimuksen huippuyksikköä, jossa selvitetään millä tavoin solujen pääkomponentit, proteiinit ja rasvat eli lipidit, keskustelevat keskenään. Lipidien ja proteiinien vuorovaikutuksesta tiedetään toistaiseksi hyvin vähän.

– Tiedämme kuitenkin, että proteiinien toimintakyky on vahvasti riippuvainen siitä, millaisessa kalvoympäristössä ne sijaitsevat – lipidikalvot sekä estävät että mahdollistavat proteiinien keskinäistä vuorovaikutusta.

Huippuyksikköön kuuluvat Ikosen ryhmän lisäksi professori Pekka Lappalaisen ryhmä Biotekniikan instituutista Viikistä ja professori Ilpo Vattulaisen biologisen fysiikan ryhmä Kumpulan kampukselta.

– Työskentelemme tieteiden rajapinnalla, mikä on hyvin hedelmällistä tutkimuksen kannalta ja myös mielenkiintoista meille tutkijoille. Etenemme sairauksien kliinisistä oireista aina molekyylien väliseen vuorovaikutukseen ja atomitasolle saakka. Se on aika huikeaa, Ikonen toteaa.