Uusi verkkokurssi tarjoaa napakan tietopaketin tietosuojasta

Tietosuojaa koskevat kysymykset ovat osa nykyarkea mutta monille haastavia. Uusi avoin verkkokurssi avaa tietoturvan alkeita ymmärrettävässä ja kiinnostavassa muodossa.

Tietosuoja on äärimmäisen tärkeä aihe, josta ihmisten pitäisi tietää enemmän. Aiheeseen liittyviä tietolähteitä on paljon, ja monet niistä ovat erittäin hyviä. Osa on kuitenkin liian yksinkertaisia tai monimutkaisia, toiset taas harhaanjohtavia tai suorastaan virheellisiä.

Oikeustieteellisen tiedekunnan tutkijat Sam Wrigley, Tuulia Honkasalo ja Tobias Bräutigam tarjoavat ratkaisun tietotarpeeseen englanninkielisellä kurssillaan Introduction to Data Protection Law.

– Pyrimme tekemään kurssista mahdollisimman helposti saavutettavan. Tärkein tavoite on saada tieto leviämään ja yrittää kertoa kaikille tietosuojalainsäädännöstä, sanoo tutkijatohtori Sam Wrigley.

Kyseessä on niin sanottu MOOC-kurssi (Massive Open Online Course) eli avoin verkkokurssi, jonka kuka hyvänsä voi milloin vain suorittaa itsenäisesti verkossa. Kurssi on tarkoitettu kaikille aiheesta kiinnostuneille, eikä sen suorittaminen edellytä aikaisempaa osaamista tietosuojasta tai oikeustieteestä. Kaikille suunnattu maksuton kurssi on saatavilla osoitteessa https://digicampus.fi/.

– Halusimme luoda helposti ja vapaasti kaikkien saatavilla olevaa sekä luotettavaa sisältöä, jonka avulla voi tutustua aihepiirin perusteisiin ja joka tarjoaa vankan pohjan aiheeseen syvällisemmin perehtymiselle. Avoin verkkokurssi sopii siihen täydellisesti, Wrigley sanoo.

Yrityksille käytännönläheinen koulutustapa

Kurssi on suunnattu kaikille tietosuojasta kiinnostuneille, eikä edellytä erityisiä pohjatietoja.

– Emme väitä opettavamme kaikkea oleellista tai kuvaavamme tietosuojaa kattavasti. Sen sijaan tarjoamme eräänlaisen maistiaisen tai johdannon lakiin, Wrigley sanoo.

Tätä nykyä tietosuojakysymyksiin törmää kaikkialla, etenkin verkossa. Silmiemme eteen avautuu jatkuvasti evästeponnahdusikkunoita, suostumuspyyntöjä ja pitkiä tietosuojaselosteita, eikä kovinkaan monella ole aikaa perehtyä niihin kunnolla. Tietosuoja on silti erittäin tärkeää, ja ihmisten tulisi olla tietoisia siitä, miten heidän tietojaan käytetään.

– Arkielämässä tehtävien tietoja koskevien valintojen määrä saattaa toisinaan hämmentää, mutta lain ja sen tarjoaman suojan tunteminen voi auttaa luovimaan tässä karikossa, sanoo väitöskirjatutkija Tuulia Honkasalo.

Kurssi voi olla hyödyllinen varsinkin yrityksille, sillä kaikki tietosuoja-asiantuntijat eivät ole juristeja.

– Ei ole helppoa kouluttaa heitä tietosuojatehtäviin. Jos heille vaikkapa antaa kirjan luettavaksi, ei välttämättä pysty todentamaan, ovatko he todella oppineet siitä mitään. Tästä kurssista saa kaiken tarvittavan kätevässä paketissa. Se on myös siitä käytännöllinen, että opiskelijoiden edistymistä voi seurata, dosentti Tobias Bräutigam sanoo.

Helppo ja mielenkiintoinen

Kurssin rakenne on suunniteltu niin, että eurooppalaisen tietosuojalainsäädännön perusperiaatteiden ja perusteiden opiskeleminen on mahdollisimman helppoa ja kiinnostavaa.

Kurssi alkaa johdannolla, joka antaa tarvittavat taustatiedot tietosuojalainsäädännön historiasta ja viitekehyksestä. Lisäksi käsitellään Euroopan unionia ja EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen oikeudellisia rakenteita. Kurssin alkuosassa perehdytään myös tietosuojan keskeisimpiin käsitteisiin.

Näiden perusperiaatteiden pohjalta tarkastellaan syvällisemmin tietojenkäsittelyn oikeusperusteita, rekisteröityjen oikeuksia ja henkilötietojen käsittelyn periaatteita. Lisäksi kurssilla tarkastellaan tietosuoja-asetuksen valvontaa ja täytäntöönpanoa.

Kurssi koostuu videoluennosta ja lukutehtävistä, ja sen aikana käsitellään useita oikeuslähteitä.

Kurssi tarjoaa perustietämyksen EU:n yleisestä tietosuoja-asetuksesta, ja auttaa muun muassa ymmärtämään joitakin yleisimpiä asetukseen liittyviä termejä ja tunnistamaan asetuksen keskeisimpiä vaatimuksia, niiden tarkoituksia ja hyötyjä. Lisäksi kurssi tarjoaa vankan pohjan myöhemmille opinnoille tietosuojasta.

Kaikille avointa oppimista

Verkkokurssi Introduction to Data Protection Law on avoin kaikille kiinnostuneille ja löytyy Digicampuksen sivustolta: https://digicampus.fi/

Kurssi on laajuudeltaan kahden opintopisteen arvoinen. Opetuskielenä on englanti.