Suomen Kulttuurirahaston suurpalkinto Heikki Hiilamolle

Helsingin yliopiston sosiaalipolitiikan professori ja THL:n tutkimusprofessori Heikki Hiilamo on saanut 35 000 euron suuruisen palkinnon merkittävästä kulttuuriteosta.

Palkintoperusteluissa mainitaan, että Heikki Hiilamon tutkimus kattaa laajasti pohjoismaisen hyvinvointivaltion ajankohtaisia haasteita. Hän on tutkinut muun muassa köyhyyttä, velkaantumista, perhepolitiikkaa, kirkon diakoniatyötä, sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmiä sekä alkoholi- ja tupakkapolitiikkaa, ja kirjoittanut näistä aiheista yli 20 tietokirjaa. Lisäksi Hiilamo on julkaissut yli 100 tieteellistä artikkelia, joista suuri osa kansainvälisiä. Hän on toiminut vierailevana tutkijana muun muassa Berkeleyn yliopistossa Kaliforniassa sekä vierailevana professorina Oslossa.

Erittäin aktiivinen osallistuminen yhteiskunnalliseen keskusteluun kolumnistina, tietokirjailijana ja asiantuntijana kuuluu olennaisesti Heikki Hiilamon tutkijaprofiiliin. Hiilamo onkin yksi johtavista yhteiskuntapoliittisista asiantuntijoista Suomessa, mistä hän sai vuonna 2016 Tiedonjulkistamisen valtionpalkinnon.

Heikki Hiilamo on toiminut myös Ydin-lehden ja Yleisradion toimittajana. Hiilamon teos "Kuoleman listat. Suomalaisten salainen apu Chilen vainotuille" (2010) toimi pohjana vuoden parhaana eurooppalaisena draamana palkitulle tv-sarjalle "Invisible Heroes".

Lue koko tiedote ja katso video Kulttuurirahaston sivuilta: