Työnantajat haluavat nyt Full Stack -ohjelmoijia – verkkokurssi auttaa koodaria työmarkkinoilla

Ilmainen verkkokurssi tarjoaa modernin websovelluskehityksen perustaidot, joita työnantajat nyt haluavat. Työelämässä oleville kurssi on hyvä mahdollisuus päivittää omaa osaamista.

Helsingin yliopisto käynnisti 15. maaliskuuta 2019 ilmaisen verkkokurssin niin kutsutusta Full Stack -ohjelmoinnista. Kurssi toteutetaan yhteistyössä ohjelmistoyritys Houston Incin kanssa. Yhteistyökumppaneina ovat myös esimerkiksi Elisa ja Terveystalo. Full Stack tarkoittaa modernia websovelluskehitystä, joka kattaa ohjelmiston kaikki osat ja koko tuotantoprosessin.

– Full Stack on tällä hetkellä työpaikkailmoitusten eniten käytetty termi. Yritykset haluavat ihmisiä, jotka eivät ole esimerkiksi pelkkiä tietokantaspesialisteja, vaan osaavat tehdä kokonaisen tuotteen, sanoo kurssin vastuuopettaja, ohjelmistojärjestelmien yliopistonlehtori Matti Luukkainen.

Juuri työelämän tarpeista koko kurssin idea syntyi.

– Tietojenkäsittelytieteen kursseilta saa teoreettista pohjaa, mutta kun työelämässä pitäisi tehdä asioita tuotteeksi asti, opiskelijoilta voi puuttua osaamista. Full Stack -kurssin käytyään opiskelija selviytyy junioritason työtehtävistä, Luukkainen sanoo.

Kurssiin liittyy myös paljon käytännön yritysyhteistyötä esimerkiksi hackathonien ja vierailuluentojen kautta.

– Tänä päivänä ohjelmistokehityksen kokonaisvaltainen ymmärtäminen on tärkeää. Kurssi antaa helpon tavan päivittää omaa osaamista ammattilaistasolle, kun kurssikokonaisuus on ajatuksella mietitty, sanoo Houston Incin operatiivinen johtaja Pasi Honkanen

Ohjelmoinnin perusteet hallittava ensin

Full Stack -kurssille osallistuvan tulee jo osata ohjelmoida. Pohjataitoja voi hankkia myös Helsingin yliopiston muilta avoimilta verkkokursseilta. Minimivaatimus on ohjelmoinnin perusteet -verkkokurssi, jota kannattaa täydentää web-palvelinohjelmoinnin verkkokurssilla.

Full Stack -verkkokurssi sopii myös niille, jotka ovat jo työelämässä. It-alalla oma osaaminen vanhenee nopeasti.

– Jos olet vuosia tehnyt tiettyä järjestelmää ja työ loppuu, työnhakijana huomaat, että tekniikat ovat menneet vuosia eteenpäin, sanoo itsekin ohjelmistokehitystä tekevä Luukkainen

Projektikurssilta näyttöjä työelämään

Full Stack -kurssin suoritettuaan opiskelija voi jatkaa projektikurssille, jossa hän luo kokonaisen ohjelmiston käyttäen Full Stack -kurssilla oppimiaan taitoja. Molemmat kurssit suoritettuaan hän pääsee Elisalle, Terveystalolle ja Houston Incille työhaastatteluun.

– Uskomme, että kouluttautumisen ohella koodari kehittyy parhaiten osaavan ohjelmistokehitystiimin osana. Siksi olemme antaneet haastattelulupauksen kaikille kurssin laajimman suorituksen tekeville, Houston Incin Pasi Honkanen sanoo.

Tulevaisuudessa tarjolle on tulossa useita muitakin avoimia verkkokursseja, joilla osaamistaan voi kartuttaa lisää.– Syksyllä alkaa ohjelmistotuotannon avoin verkkokurssi, joka keskittyy projektinhallintaan ja yhteistyöhön asiakkaan ja tiimin kanssa. Lisäksi tulossa on DevOps Docker -kurssi, joka käsittelee modernia, pilvessä olevien ohjelmistojen operointia, Luukkainen vinkkaa.

Suoritustapa joustaa

Full Stack -kurssin voi suorittaa itsenäisesti. Tutkinto-opiskelijat voivat suorittaa sen myös kampuskurssina. Verkko-opintoja voi jatkaa kampuskurssilla tai kampuskurssia jatkaa verkossa. Myös ne, joilla ei ole opinto-oikeutta Helsingin yliopistoon, voivat saada kurssista suoritusmerkinnän Avoimen yliopiston kautta.

Oli opiskelumuoto mikä tahansa, tehtäviin on tarjolla runsaasti tukea. Kampuskurssilaisia auttavat kurssin ohjaajat, ja tukea on rakennettu myös kurssitehtävien sisään. Kaikkia opiskelijoita tukee chat, jossa vastuuopettaja Matti Luukkaisen lisäksi kurssin edistyneemmät opiskelijat neuvovat muita.

– Porukka on aika innostunutta ja sitoutunutta. Yleensä joku ehtii aina vastata kysymyksiin ennen minua, Luukkainen sanoo.

Lisätiedot:
Ohjelmistojärjestelmien yliopistonlehtori Matti Luukkainen,