Siivousrobotti opettaa ohjelmoijia vastaamaan tosielämän tarpeisiin

Tutkijat ja yritykset kehittivät robotin, josta voi tulla apulainen moneen arjen askareeseen. Samalla ohjelmistojen kehittäjät oppivat ratkomaan arkielämän ongelmia entistä paremmin.

Tulevaisuuden siivooja voi olla robottijoukon ohjaaja, ainakin jos Helsingin yliopiston ja yritysten kehittämä robotti osoittautuu menestykseksi. Helsingin yliopisto ja tamperelainen startup-yritys Pulu Robotics ovat kehittäneet yhdessä rakennusyhtiö NCC:n ja toimitilapalveluyhtiö Palmian kanssa robotin, joka voi pian siivota rakennustyömailla öisin.

Laite koostuu alumiinirungosta, kumirenkaista, akusta ja robottia ohjaavasta ohjelmistosta. Se voi työskennellä ihmisen piirtämän reitin mukaan tai laskea reittinsä kokonaan itse.

– Jos ihminen kävelee ohi tai ovi aukeaa, robotti väistää. Se siis reagoi ympäristön muutoksiin ja sopeutuu niihin, kertoo tietojenkäsittelytieteen tutkijatohtori Fabian Fagerholm Helsingin yliopiston tutkimus- ja opetuslaboratorio Software Factorysta.

Robotin laitteisto ja ohjelmisto muodostavat muokattavan kehitysalustan, johon voi lisätä uusia ominaisuuksia robotin käyttötarkoituksen mukaan. Juuri nyt tekniikka on liitetty pölynimuriin, mutta pienillä muokkauksilla samaa tekniikkaa sisältävä laite voisi esimerkiksi tarjoilla ruokaa tai kuljettaa tavaroita paikasta toiseen.

Projektissa tutkijat ovat voineet selvittää myös sitä, millä tavoin robotiikkaohjelmistoja ylipäätään kannattaa suunnitella ja miten ne vastaavat tosielämän, kuten siivoojan, tarpeisiin.

– Tämä ei ole vain koodin kirjoitusta vaan siivoojan työn ymmärtämistä. Tämän on tarkoitus auttaa siivoojaa, ei automatisoida siivousta kokonaan, Fagerholm sanoo.

Siivousrobotin taustalla on kiinteistö- ja rakentamisalan digitalisaatiota edistävä Kiradigi-hanke.

Empirical Software Engineering -tutkimusryhmä