Tutkijoiden yö perjantaina 27.9. tuo tieteen ihmeet kaikkien nähtäville

Laita päivä 27.9.2024 jo kalenteriisi ja ilmoittaudu Tutkijoiden yön sähköpostilistalle. Saat sähköpostiisi tiedon, kun Helsingin yliopiston tarjoama ohjelma on tarkentunut ja kun päiväkoti-, koululais- tai opiskelijaryhmiä voi alkaa ilmoittaa päivän työpajoihin.

Tutkijoiden yö on Euroopan-laajuinen tiedetapahtuma, joka tekee tiedettä ja tutkijoiden työtä tutuksi laajalle yleisölle. Tapahtumassa 27.9.2024 on maksutonta ja monipuolista ohjelmaa niin lapsille kuin aikuisillekin.

Päiväohjelmaa lapsille ja nuorille Helsingin keskustassa, Meilahdessa, Viikissä ja Kumpulassa

Kampusten työpajoissa lapset ja nuoret pääsevät päivällä tutustumaan tutkijoiden työhön ja tiloihin Helsingin yliopiston neljällä kampuksella.

Esimerkkejä työpajoista: * Rakenna seismometri ja hyppää maanjäristys * Tutustu syöpätutkimuksen saloihin * Kemian ihmeitä * Mikrobit ja kasvien terveys * Eläinten varoitusvärit * Laserkeilaus paljastaa puiden ja metsien salaisuuksia * Merkitykselliset ja voimaannuttavat paikat * Kuinka tunnistaa harhaanjohtava tieto? Testaa medialukutaitosi * Opettavia animaatioita tarinoista * The journey of solar storms * Latest research with Bjurböle meteorites – meteoriitin isku Bjurböleen

Työpajoja on tarjolla suomenkielisten lisäksi myös englanniksi. Ilmoittautumiset työpajoihin avautuvat loppukesästä.

Kerro meille sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme viestin, kun ilmoittautuminen päiväkoti-, koululais- tai opiskelijaryhmille avautuu!

Iltaohjelmaa Observatoriolla ja Tiedekulmassa

Illalla klo 16–20 kuka tahansa pääsee tutustumaan tieteen ihmeelliseen maailmaan tutkijoiden vetämissä pisteissä Observatoriolla ja Tiedekulmassa. Observatorion pysyvässä näyttelyssä voit lisäksi sukeltaa maailmankaikkeudenkin saloihin.

Esimerkkejä tutkijoiden pisteistä: Sata vuotta seismisiä mittauksia Suomessa * Fysiikka-teemainen pakohuonepeli * Miten somejätit profiloivat meitä? * Testaa medialukutaitosi – kuinka kartoilla, kuvilla tai diagrammeilla johdetaan harhaan? * Potilaskeskeistä lääketiedettä ja hoitoa * Mikrobit ja kasvien terveys * Käsityötä ja tiedettä - käsityötiedettä! * Mitkä tekijät ympäristössä voimaannuttavat? * Ilmastonmuutos, luontokato ja tulevaisuuden metsät *  Sustainability transformations in the society * Latest research with Bjurböle meteorites – meteoriitin isku Bjurböleen

Osoite: Kopernikuksentie 1, Helsinki (Observatorio) ja Yliopistonkatu 4, Helsinki (Tiedekulma)

Observatorion ja Tiedekulman ohjelma ja Observatorion näyttelyt ovat avoinna kaikille ja maksuttomia eikä niihin ilmoittauduta.

Tutkijoiden yö Tiedemuseo Liekissä

Vapaa pääsy Tiedemuseo Liekin näyttelykeskukseen pe 27.9.2024 klo 16-20.

Oletko jo tutustunut Tiedemuseo Liekin uusiin näyttelyihin? Tervetuloa kurkistamaan! Ruokaa kaikille -näyttelyssä pääset pureutumaan meidän jokaisen arkea koskettaviinn asioihin: Miten tiede on vaikuttanut siihen, mitä syömme? Mistä ruoka tulee? Tarjolla on runsas annos tieteen historiaa maustettuna ripauksella huumoria. Näyttely haastaa pohtimaan ruokaan liittyviä käsityksiä.

Pysyvässä Tieteen palo -näyttelyssä voit tutustua yliopiston ja siellä toimineiden ihmisten tarinoihin. Millaisissa paikoissa tutkimusta tehdään ja miten eri tieteenalat ovat vaikuttaneet Suomen syntyyn ja kehitykseen?

Osoite: Fabianinkatu 33, Helsinki.

Tiedemuseo Liekin näyttely on maksuton ja avoin kaikille klo 16-20.