Auringon aktiivisuusilmiöitä tutkitaan monikansallisessa tohtoriopiskelijaohjelmassa

Professori Emilia Kilpua johtaa monikansallista heliosfysiikan verkostohanketta, jossa koulutetaan alan ​​tohtoriopiskelijoita. Projekti tähtää läpimurtoihin Maan avaruussään aiheuttajien ymmärtämisessä.

Marie Skłodowska-Curien innovatiiviseen koulutusverkostoon (MSCA ITN) kuuluva Space Weather Awareness Training Network (SWATNet) on Marie Curie Innovative Training Network -hanke, joka on Euroopan Unionin Horizon 2020 -tutkimus- ja innovaatio-ohjelman rahoittama.

– Tutkimuksessa keskitytään fysikaalisten prosessien ymmärtämiseen. Käytämme ja kehitämme erilaisia malleja tutkimaan miten purkaukset syntyvät ja etenevät Auringosta Maahan ja miten ne kiihdyttävät korkeaenergiaisia hiukkasia, sanoo Emilia Kilpua. Projektissa käytetään myös koneoppimiseen ja tekoälyyn liittyviä tekniikoita parantamaan avaruussääennusteita.

Konsortioon kuuluu yhdeksän osapuolta kahdeksasta Euroopan maasta (Suomi, Kreikka, Unkari, Belgia, Iso-Britannia, Italia, Puola ja Portugali). Kaikki projektin 12 opiskelijaa tekevät yhteis- ja kaksoistutkintoa hankkeen parissa ja saavat laajaa koulutusta monelta yliopistolta. Projektissa on mukana myös useita alan tunnustettuja yrityksiä.

– Projekti alkoi virallisesti jo vuosi sitten. Alku on ollut hektinen, ja vetäjälle haastavakin. Mutta nyt olemme saaneet jo aktiviteetteja etenemään enemmän ja homma pyörii haastavassa projektissa erinomaisesti. Myös suurin osa opiskelijoista on onnistuneesti palkattu, kertoo Kilpua.

Kilpuan omassa tutkimusryhmässä Helsingissä työskentelee yksi itävaltalainen tohtoriopiskelija. Kaikki opiskelijat kohtaavat kevään ja syksyn mittaan koulutustilaisuuksissa Portugalissa ja Ateenassa.

Kaikki opiskelijat pääsevät tekemään projektin aikana myös kuukauden mittaisen harjoittelujakson  Unkarissa sijaitsevalla aurinkoteleskoopilla, kertoo Kilpua.

Hankkeeseen kuuluu myös yhteistyö yritysten ja avaruusalan yhtiöiden välillä. Suomesta mukana on Turun yliopiston Aboa Space Research Oy (ASRO).

– Vetäjänä tässä on mukavaa saada työskennellä yritysten ja eri maista Euroopassa tulevien opiskelijoiden kanssa. Yhteistyöstä saa uusia ideoita myös meidän oman tohtorikoulutuksemme kehittämiseen, sanoo Kilpua.

Aurinkopurkausilmiöt ovat keväällä olleet erityisen aktiivisia, ja revontulia on näkynyt etelässä asti. Ilmiöiden tutkimiseen ja ennustamiseen tarvitaan useiden avaruusluotaimien yhteistyötä.  Solar Orbiter, Parker Solar Probe ja BepiColombo -luotaimet tekevät parhaillaan mittauksia ja alkukesästä Kestävän avaruustieteen ja -tekniikan huippuyksikkö laukaisee myös Foresail-1-nanosatelliitin.