Antibioottien vastuullinen käyttö koskettaa jokaista

Kuluvalla viikolla vietetään maailman antibioottiviikkoa ja perjantaina 18.11. Euroopan antibioottipäivää. Tarkoituksena on lisätä tietoisuutta antibioottiresistenssistä ja tavoista, jolla antibioottiresistenssin kehittymistä ja leviämistä voidaan hidastaa. Antibioottiresistenssi on Maailman terveysjärjestön WHO:n mukaan pahimpia terveysuhkia maailmassa.

Euroopan antibioottipäivän 18.11. tiimoilta huippuasiantuntijat keskustelevat Heurekassa antibioottien käytöstä klo 17 -20 - mukana on myös ELT Katariina Thomson Yliopistollisesta eläinsairaalasta. Tilaisuus on avoin yleisötilaisuus.

- Jokaisen eläinlääkärin, eläimen omistajan, tuottajan ja poliittisten päättäjien panos on tärkeä – me kaikki voimme vaikuttaa! rohkaisee Thomson.

Eläinlääketieteellisestä tiedekunnasta muistutetaan, että eläimillä antibioottiresistenssiä voidaan ehkäistä yksinkertaisilla keinoilla:

• Vähentämällä antibioottien käyttöä. Jokaisen määrättävän antibioottikuurin tulee olla hyvin perusteltu ja perustua eläimen kliiniseen tutkimukseen ja asianmukaisiin näytteisiin diagnoosin varmistamiseksi.
  • Panostamalla eläinten terveydenhuolto-ohjelmiin, niin lemmikkieläinten kuin tuotantoeläintenkin.
  • Hygieniaohjelmiin panostamalla, niin eläinlääkäriasemilla kuin tuotantotiloillakin
  • Resistenssitilanteen seurannalla ja muutosten raportoinnilla.
  • Koulutuksella
  • Tieteelliseen tutkimukseen panostamalla.

- Eläinlääketieteessä on suuri tarve pitkäjänteiselle tutkimusrahoitukselle. Erityisesti tarvitaan tutkimusta eri hoitovaihtoehtojen tehosta. Tutkimukseen perustuvan tiedon avulla antibioottien käyttöä voidaan optimioida ja vähentää eläinten hyvinvointia ja terveyttä vaarantamatta, toteaa ELT Merja Rantala kliinisen hevos- ja pieneläintieteen osastolta.

Linkkejä:

Heurekan antibioottiresistenssi-ilta 18.11. klo 17 alkaen