Yrittäjäaktiivin tavoite: lisää apua ja yhteisöllisyyttä työnhakijoille

Meitä uhkaa ilmastonmuutos mutta myös yksinäisyyden ja eriarvoisuuden lisääntyminen, sanoo valtiotieteiden alumni ja yrittäjä Matti Petteri Pöntiö. Siksi hän haluaa omalta osaltaan rakentaa tasa-arvoista yhteiskuntaa.

Viihtyisässä toimistossa odottaa valmiiksi keitetty kahvi ja mukavien kollegoiden seura. Tällaista on monen freelancerin ja yksinyrittäjän arki erilaisissa yhteisöllisissä työskentelytiloissa, joista mielikuvien yksinäinen puurtaminen on kaukana.

Sen sijaan työnhakijat naputtelevat hakemuksiaan kirjastossa tai kotona keittiönpöydän ääressä – tyypillisesti jokainen yksinään.

Jos vieressä istuisikin toinen hakija, avoimista paikoista ja ansioluetteloiden muotoiluista voisi vaihtaa mielipiteitä. Aina parempi, jos saman katon alta saisi uraneuvoja ja valmennusta työelämän taitoihin.

Silloin töitä luultavasti hakisi joukko aiempaa motivoituneempia työntekijöitä.

Näistä visioista aikoo tehdä totta Matti Petteri Pöntiön perustama yritys Y4 Works. Tavoitteena on mullistaa työelämän rakenteita auttamalla yrityksiä kasvamaan vastuullisesti ja työnhakijoita voimaan paremmin.

– Co-working-ilmiön myötä freelancerit ovat pystyneet jo hyvän aikaa nauttimaan yhteisöllisyyden eduista. Haluamme tuoda työnhakuun samanlaisia elementtejä.

Monella työnhakijalla on kova palo päästä näyttämään paperille kirjatut taidot käytännössä. Pöntiö on myös halunnut yhdistää urallaan teorian ja käytännön.

– Arvostan todella paljon tutkijoita, mutta minulle se ei olisi paras tapa auttaa ihmisiä ja yhteiskuntaa. Itseäni inspiroi valtavasti tieteestä pohjautuvan ymmärryksen pusertaminen käytäntöön.

Ennätys? Sata pinssiä

Lapsena koulussa myytiin hyväntekeväisyysjärjestön pinssejä. Kaverit ottivat myyntiin puolenkymmentä pinssiä per naama. Pöntiö ilmoitti, että myisi niitä itse satakunta – ja myös teki sen.

– Tarina kertoo minusta varmasti ainakin sen, että ihmisten kohtaaminen on minulle suht helppoa. Tarvitsen siihen kuitenkin selkeän kontekstin. Tavoitteeton small talk -henkinen hengailu on usein epäluontevaa, sillä minussa on myös vahva introvertti puoli.

Lukion jälkeen hän haki opiskelemaan psykologiaa, koska halusi ymmärtää paremmin psyykkisiä ilmiöitä yksilöiden toiminnan taustalla. Pikkuhiljaa Pöntiö kuitenkin tajusi, että yksilötasoa enemmän häntä kiinnostavat suuriin ihmisjoukkoihin vaikuttavat yhteiskunnalliset rakenteet.

Erityisesti häntä kiinnosti päästä murskaamaan haitallisimpia rakenteita. Hän vaihtoi valtiotieteelliseen ja valmistui sieltä aikanaan kandiksi.

Yrittäjyys on tunnetusti yksi mahdollisuus maailman muuttamiseen. Pöntiö oivalsi, että eniten hän pääsisi vaikuttamaan yhteisiin asioihin, jos omana työnä olisi tukea ja auttaa omalla polullaan mahdollisimman montaa potentiaalista yrittäjää.

Eriarvoistuminen seis

Pöntiö oli mukana perustamassa akateemista yrittäjäyhteisöä Think Companya ja veti sitä sitten ensin puheenjohtajana ja myöhemmin toimitusjohtajana.

Hänen ideastaan sai alkunsa esimerkiksi 4UNI-ratkaisukilpailu, jossa monitieteisistä taustoista tulevat tiimit kehittävät yhdessä liikeidean jonkin ajankohtaisen yhteiskunnallisen ongelman ratkomiseksi.

Tänä vuonna teemana oli muovin kierrätys – ja yksinäisyyden torjuminen. Ilmastonmuutos huolettaa Pöntiötä mutta niin huolettaa sosiaalisen eriarvoisuuden kasvukin.

– Minua kiinnostaa se, millä tavalla pystyisimme rakentamaan tasa-arvoista yhteiskuntaa, jossa osattomien määrä olisi mahdollisimman pieni. Siinä syrjäytymisen ja yksinäisyyden ehkäisy olisi avainpaikassa.

Vuodenvaihteessa Pöntiö siirtyi kokopäiväisesti perustamaansa Y4 Worksiin.

– Olen ollut tosi innostunut siitä, millaista paloa olemme Think Companyn porukan kanssa saaneet sytytettyä yliopistolaisissa. Moni alumni on sanonut, että oman työelämän suunta muuttui kisan ja yhteisön ansiosta täysin. Haluaisin, että työnhakijoilla olisi samanlainen mahdollisuus innostua.

Oppiminen ei pääty valmistumiseen

Miten varmistat, että opit jatkuvasti uutta?
”Opin jatkuvasti uutta kahdella tapaa. Ensinnäkin astumalla aktiivisesti kunnianhimoisiin, kasvattaviin sekä itseäni sytyttäviin haasteisiin, joiden parissa taidot harjaantuvat. Toiseksi kaikessa omassa tekemisessä tulee olla nöyrä pohtimisen asenne, että kuinka tämän voisi toteuttaa paremmin seuraavalla kertaa. Tällainen nopean oppimisen ja kehittymisen into puskee eteenpäin ja kehittää aktiivisesti tekijänä.”

Kuka ihminen tai mikä paikka tai tilanne on opettanut sinulle jotakin tärkeää? Mitä se oli?
”Think Company -yhteisö on opettanut minulle toiminnallaan ratkaisukeskeisyyden sekä tekijyyden vaikuttavuudesta. Oman kriittisen tai tyytymättömän tahtotilan kun kääntää teoiksi, toiminnaksi sekä ratkaisuiksi, saa aikaan pieniä tai isoja askelia kohti parempaa. Tyytymättömyydellä tai kritisoinnilla sitä tulee helposti olettaneeksi, että joku muu tarttuisi toimeen.”

Syvennä osaamistasi! Liity Helsinki Alumni -yhteisöön 31.3.2020 mennessä ja saat yhden Avoimen yliopiston kurssin lahjaksi.

Liity alumniyhteisöön