”Uskon tieteen olevan hyvinvointimme perusta, siksi lahjoitan”

Alumni Ilona Ervasti-Vaintolan suvussa on opiskeltu Helsingin yliopistossa jo useassa sukupolvessa. Nykyisin hän tukee omassa kotiyliopistossaan tehtävää tutkimusta lahjoituksilla, koska uskoo, että tiede on kaiken hyvinvoinnin perusta.

Idea lahjoittajaksi ryhtymisestä syntyi, kun Ilona Ervasti-Vaintola vietti 60-vuotispäiviään kymmenisen vuotta sitten. Hänen toiveenaan oli, että muistamiset osoitettaisiin Helsingin yliopistolla tehtävään lääketieteelliseen tutkimukseen. Samassa yhteydessä hän teki itsekin lahjoituksen.

– Olen ylpeä siitä, että meillä on Suomessa niin hieno yliopisto. Haluan omalta osaltani olla kaikin puolin tukemassa sen menestystä, Ervasti-Vaintola sanoo.

Keräys toimi alkusysäyksenä lahjoittamiselle, joka jatkuu edelleen. Vuosien varrella Ervasti-Vaintola on lahjoittanut Helsingin yliopistolle esimerkiksi erilaisten juhlien ja muistamisten yhteydessä. Kun tutulla, ystävällä tai sukulaisella on ollut väitösjuhla, syntymäpäivä tai muu tilaisuus, hän on saattanut antaa lahjan lahjoituksen muodossa.

– Se ilahduttaa saajia todella, koska nykyäänhän kaikilla on jo niin paljon tavaraa.

Suvussa on opiskeltu Helsingin yliopistossa 1800-luvulta lähtien

Ilona Ervasti-Vaintola valmistui juristiksi Helsingin yliopistosta 1975 ja on tehnyt työuransa finanssialalla. Yliopiston alumniksi hän liittyi viitisentoista vuotta sitten.

Suhde kotiyliopistoon juontaa kuitenkin kauemmas.

– Olen opiskelijoiden lapsi. Kun olin kolmevuotias, asuimme Fabianinkatu 8:ssa. Sanoin aina, että minä menen puistoon ja äiti menee ylipuistoon, kun hän lähti opiskelemaan suomen kieltä yliopistolle.

Paitsi Ervasti-Vaintolan perhepiirissä myös hänen suvussaan on pitkät perinteet tieteen arvostukselle ja yliopistolaisuudelle.

– Sekä äitini että isäni suvussa on ollut lähtökohtana, että kun on kirjoitettu ylioppilaaksi, jatketaan opintoja Helsingin yliopistossa.

Ervasti-Vaintola kertoo jo viipurilaisen äidinäitinsä isän suorittaneen sen aikaisen juristin tutkinnon Helsingin yliopistossa vuonna 1890.

Lahjoittamisen ja alumniuden myötä Ervasti-Vaintolalle itselleen on tarjoutunut mahdollisuus olla mukana yliopiston toiminnassa ja joukossa, joka on kiinnostunut edistämään sitä.

Lahjoitus tulee sydämestä

Ervasti-Vaintola pitää tiedettä ja tutkimusta koko yhteiskunnan hyvinvoinnin perustana. Siksi hän kertoo järkyttyneensä kuultuaan, kuinka paljon vähemmän Helsingin yliopistolla on käytössään tutkimusvaroja kuin vaikkapa Tukholman yliopistolla.

– Ja kuitenkin saavutetaan tuloksia. Se on asia, joka on todella iskenyt minuun.

Ervasti-Vaintola on vuosien mittaan tukenut sekä perustutkimusta että kampanjaluonteisia projekteja.

– Se, mihin teen lahjoituksen, tulee aika lailla sydämestä eli toivon, että kyseinen projekti menestyisi.

Itselleen Ervasti-Vaintola kertoo saaneensa lahjoittamisesta hyvän mielen. Hän kokee lahjoitusten tekemisen olevan helppoa Helsingin yliopiston lahjoitussivuston kautta. Summat voivat olla aivan pieniäkin.

– Lahjoittamisen ei tarvitse olla mikään juhlallinen toimenpide, Ervasti-Vaintola sanoo.

­– Toivoisin, että yliopistolle lahjoittamisesta tulisi arkipäiväisempi asia niin, että jokainen voisi tehdä pienempiä tai isompia lahjoituksia eri syistä ja valita tuettavien asioiden joukosta sen, jota haluaa tukea. Lahjoitukset ovat hyvin tärkeitä.