Takaisin Portsuun – alumnit opettavat huippusuosittuja kursseja vuosittain

Helsingin yliopiston oikeustieteellisessä tiedekunnassa monia työelämäkursseja vetävät tiedekunnan alumnit. Opiskelijalle se tarkoittaa mahdollisuutta kurkistaa monipuolisesti käytännön työelämään.

Oikeustieteellisessä tiedekunnassa opiskeleva saa opiskeluvuosien aikana juridiikasta laajat teoreettiset tiedot. Valmistumisen jälkeen tietoja pitäisi nopeasti alkaa soveltaa käytäntöön.

Siinä auttavat tiedekunnan työelämäpainotteiset kurssit. Kymmenillä tiedekunnan kursseilla opettavat tiedekunnasta valmistuneet alumnit.

– Juridiikan opiskelu on tosi teoreettista. Meidän tehtävämme on opettaa oikeustiedettä, ja tiede korostuu monilla kursseilla, kuten muissakin akateemisissa opinnoissa. Alumnien vetämät kurssit tuovat tälle vastapainoa. Niillä laaditaan esimerkiksi sopimuksia tai harjoitellaan tekemään haastehakemuksia, kertoo Susanna Lindroos-Hovinheimo, oikeustieteellisen tiedekunnan maisteriohjelman johtaja.

Yhteistyökumppanina voi olla yksittäinen alumni tai esimerkiksi asianajotoimisto. Tiedekunta on mukana kurssin suunnittelussa, jotta sisältö vastaa yliopiston kurssia.

Ikkuna monenlaisiin töihin

Opiskelijalle kurssit ovat kurkistus moninaiseen työelämään, sillä kursseilla mukana olevat juristit toimivat monissa erilaisissa töissä esimerkiksi asianajotoimistoissa, tuomareina tai ministeriöiden virkamiehinä. Raha ei vaihda omistajaa, se on tiedekunnan linjanveto.

– Uskon, että yhteistyökumppaneille kurssin pitäminen voi olla arvokas rekrytointimahdollisuus. Joillekin oman ajan antaminen voi olla moraalinen velvollisuus, Lindroos-Hovinheimo sanoo.

Siitä saa myös vastapainoa omalle työlle.

– Työelämäkursseille osallistuvat opiskelijat ovat opinnoissaan jo aika pitkällä ja kysyvät fiksuja kysymyksiä. Luultavasti on kiva työskennellä fiksujen nuorten kanssa.

Eräs aikaansa antavista alumneista on oikeustieteen tohtori Pekka Aalto. Euroopan unionin tuomioistuimessa Luxemburgissa työskentelevä Aalto on muutaman vuoden ajan vetänyt EU-oikeuden kurssia maisterivaiheen opiskelijoille. Kurssin hän on toteuttanut yhteistyössä tiedekunnan varadekaanin Juha Raition kanssa.

– Juha on vastannut teoreettisesta puolesta, minä olen tuonut sisältöihin käytännön osaamista, kuten EU-tuomioistuimen prosessien esittelyä käytännössä tai sen analyysiä, miten suomalaiset tuomioistuimet soveltavat sen päätöksiä, Pekka Aalto kertoo.

Hän on kokenut yhteistyön merkityksellisenä. Opetuksen valmistelu ja käytännön kohtaamiset opiskelijoiden kanssa poikkeavat omasta hallintovirkamiehen työstä.

– Omana opiskeluaikanani työelämäyhteydet olivat yliopiston kautta vähäisiä. Nyt saan itse tilaisuuden tarjota rakennuspuita opiskelijoiden urapolun tueksi. Joko siihen suuntaan, että EU-oikeus kiinnostaa, tai sitten siihen, että ei, Aalto sanoo ja naurahtaa.

– Minusta tuntuu myös hienolta, että yliopisto pyrkii tavoittamaan meitä alumneja ja muodostamaan meihin uudelleen yhteyden yliopistoajan jälkeen. Jokavuotisesta kurssista on tullut itselleni tärkeä asia.

Kiitos alumneille!

Asianajaja Casper Herler ideoi neljä vuotta sitten juristijohtamisen kurssin osaksi tiedekunnan maisteriopintoja. Hän koki puutteena, ettei juristeille opeteta Suomessa johtamistaitoja. Herlerin asianajotoimisto on vastannut kurssin suunnittelusta.

– Kurssin toteutukseen osallistuu vuosittain joukko työelämässä toimivia juristeja. He esittävät opiskelijoille työelämän johtamistilanteita ratkaistavaksi. Toimin myös ympäristöoikeudellisessa opetuksessa vierasluennoijana. On piristävää vuosittain saada luennoida asianajosta ympäristöasioissa, Herler kertoo.

Asianajaja Oona Fromholdt-Nyman veti opiskelijoille tänä syksynä ensimmäisen kerran oikeudellisen tiedonhaun kurssia. Yhteistyön kautta hän pääsi välittämään tuleville nuoremmille kollegoille itse hyödyttäneitä tietoja eteenpäin.

Se tuntui merkitykselliseltä.

– Koen alumniyhteistyöhön osallistumisen tavallaan myös velvollisuudeksi. Haluan auttaa, kun kerran siihen pystyn. Lisäksi ajatusten vaihtaminen opiskelijoiden kanssa auttaa minua tarkastelemaan oikeudellista tiedonhakua erilaisista näkökulmista. Opettaminen on asianajajalle myös hyvä tapa kehittää esiintymistaitoja, Fromholdt-Nyman kertoo.

Alumnien merkitys tiedekunnan tarjoamassa työelämäopetuksessa on suuri, ja sitä arvostavat sekä opettajat että opiskelijat, varadekaani Juha Raitio kertoo.

Kiinnostus alumnien vetämiin kursseihin näkyy konkreettisesti ilmoittautumisvaiheessa, sanoo Susanna Lindroos-Hovinheimo.

– Kaikki kurssit ovat aina valtavan suosittuja ja menevät aina heti täyteen. Ulkopuolelle jää vaikka kuinka moni.

Oletko sinä opiskellut tai työskennellyt Helsingin yliopistossa?

Helsingin yliopiston alumnina hyödyt uudesta verkostostasi, jonka jäsenenä saat tukea, tietoa ja tuoreita kontakteja työelämään. Voit jakaa osaamistasi muille ja oppia lisää kiinnostavista aiheista tai ryhtyä vaikkapa valmistuvan mentoriksi. Lue lisää Helsinki Alumni -yhteisön eduista ja liity jäseneksi täysin ilmaiseksi.