Suurella alumnisydämellä - yliopistolta valmistuneita yhdistää rakkaus kotiyliopistoon

Helsingin yliopistolla on yli 200 000 alumnia ympäri maailmaa. Yhteyden pitäminen näin suureen joukkoon on sekä innostava että haastava tehtävä.

Kuuden hengen alumni- ja sidosryhmäsuhteiden tiimi vastaa Helsingin yliopiston alumnitoiminnasta. Kaikkea suunnittelua ohjaa ajatus siitä, kenelle toimintaa tehdään.

– Alumniyhteisön moninaisuus on sekä haaste että rikkaus, sillä 11 tiedekunnan alumneilla on hyvin erilaisia tarpeita ja toiveita. Haluamme tuottaa palveluita, joista on hyötyä mahdollisimman monelle. Se haastaa meitä kehittämään toimintaamme jatkuvasti, alumnitiimin vetäjä Minnis Vierikko kertoo.

Alumneilla on kuitenkin paljon myös yhteistä.

– Opiskeluajan merkitys ja tunneyhteys yliopistoon säilyvät monilla tärkeinä läpi elämän. Vaikka alumniyhteisö on hurjan iso, meitä yhdistää rakkaus yliopistoamme kohtaan, Vierikko sanoo.

Alumnit voivat osallistua toimintaan matalalla kynnyksellä ja ottaa yhteyttä milloin tahansa – vaikka vuosikymmentenkin jälkeen.

– Yliopisto on ikään kuin luotettava ystävä, joka säilyy ihmisten elämässä, vaikka ei ehdittäisikään pitämään yhteyttä, alumniyhteyspäällikkö Oskari Salmi kuvaa.

– Aina on kuitenkin mahdollista palata takaisin.

Yhteisöstä voimaa työhön

Isossa yhteisössä piilee myös työn kipinä.

– Parasta työssämme ovat ihmiset ja heidän tarinansa. On hienoa kuulla, miten erilaisia polkuja ihmiset ovat elämässään löytäneet yliopistolta valmistumisensa jälkeen, Vierikko kuvaa.

Työn tulokset motivoivat jatkamaan ja kehittämään toimintaa yhä paremmaksi.

– Saatamme ihmisiä yhteen ja usein siitä syntyy jotain uutta: ihmiset saavat ahaa-elämyksiä, uutta tietoa ja verkostoja, joiden kautta syntyy yhteistyötä ja yllättäviäkin kumppanuuksia. Sen näkeminen tuntuu upealta, yhteyspäällikkö Marja Peltomäki kuvaa.

– Esimerkiksi Think & Lead -verkoston tilaisuuksissa ennestään toisilleen tuntemattomat osallistujat ovat tukeneet toisiaan johtajuuteen liittyvissä kysymyksissä ja luoneet yhteistyökumppanuuksia, alumniyhteyspäällikkö Tiina Naskali kertoo.

Mitä vahvempi alumniyhteisö, sitä vahvempi yliopisto

Monet alumneista ovat kiitollisia ajastaan yliopistolla ja siksi he haluavat myös antaa takaisin. Alumnit antavatkin aikaansa opiskelijoille vuosittain jopa satoja tunteja: he toimivat esimerkiksi mentoreina ja käyvät puhumassa tilaisuuksissa tai luennoilla.

– Esimerkiksi tänä keväänä kutsuimme alumneja keskustelemaan ja tukemaan opiskelijoita keskellä vaikeaa korona-aikaa. Kymmeniä alumneja ilmoittautui heti vapaaehtoiseksi, Vierikko kertoo.

Yhteisöllisyys ja halu auttaa näkyvät vahvasti yliopiston alumneissa – usein myös hyvin konkreettisella tavalla.

– Auttoipa eräskin alumni tilaisuudessamme aakkostamalla yli 300 osallistujien nimilaput ja jakamalla niitä, kertoo Peltomäki hymyillen.

Alumnit haluavat usein myös olla aktiivisesti puhumassa yliopiston, tieteen ja tutkimuksen puolesta yhteiskunnassa.

– Alumnit toimivat yhteiskunnassa erilaisissa tehtävissä ja yhteistyöllä voimme tuoda esiin ja vaikuttaa niiden asioiden puolesta, jotka ovat meille kaikille tärkeitä, kuten tutkittu tieto, avoimuus ja sivistys, Vierikko sanoo.

– Siksi yhteydenpito on niin meille kuin alumneillekin erittäin tärkeää.

Liity alumniyhteisöön

Alumniyhteisössä olet älykkäiden ja rohkeiden ajattelijoiden seurassa. Yhdessä olemme Suomen suurin asiantuntijaverkosto. Meitä on jo yli 45 000. Liity mukaan nyt ja pääset osaksi ainutlaatuista yhteisöä.

Liity Helsingin yliopiston alumniyhteisöön.