Sukelluslääketieteen tutkimuksesta on hyötyä myös Puolustusvoimissa

Santahaminan varuskunnassa työskentelevä lääkintäkapteeniluutnantti, Helsingin yliopiston alumni Richard Lundell on väitellyt sukelluslääketieteestä ensimmäisenä Suomessa. Häntä kiinnostaa, miten ihminen selviytyy kylmissä ääriolosuhteissa.

Miten ihminen toimii, kun hänet laitetaan erikoiseen ympäristöön? Mitä kehossa silloin tapahtuu?

Päällikkölääkärinä Santahaminan varuskunnassa työskentelevä Richard Lundell väitteli vuonna 2021 sukelluslääketieteen alalta ensimmäisenä Suomessa.

Helsingin yliopistoon tehdyn väitöskirjan aiheena oli arktinen sukeltaminen: miten pysyä hengissä vihamielisissä olosuhteissa.

Väitöskirjaansa varten Lundell kävi läpi esimerkiksi kaikki Suomessa hoidetut sukeltajantaudit viimeisen 20 vuoden ajalta ja tarkasteli, mitkä asiat johtavat sukeltajantautiin ja miten sitä hoidetaan.

– Sukelluslääketieteessä on mielestäni mielenkiintoista, että siinä pitää ymmärtää ihmisen fysiologisia perustoimintoja. Miten veden paine, hengityskaasujen osapaineiden muutokset, kylmyys ja muut ympäristötekijät vaikuttavat ihmiseen, Lundell sanoo.

Intohimona sukelluslääketiede

Lääkärin ura kiinnosti jo kouluaikoina. Toinen oli kadettikoulu. Lundell valitsi ensimmäisen.

Hän valmistui terveydenhuollon erikoislääkäriksi Helsingin yliopistosta ja on lisäksi tuore lääketieteen ja kirurgian tohtori.

Puolustusvoimissa Lundell aloitti 2016. Ensimmäinen pesti oli Upinniemen varuskunnassa, missä sijaitsi myös Sukelluslääketieteen keskus. Siellä syttyi myös intohimo sukelluslääketieteeseen.

Vuonna 2019 Lundell kävi Ison-Britannian kuninkaallisen laivaston sukelluslääkärikoulutuksenkin.

– Se on pätevöittävä koulutus, joka antaa oikeuden toimia sukelluslääkärinä Yhdistyneessä kuningaskunnassa.

Santahaminassa Lundell johtaa varuskunnan terveysasemaa ja potilastyötä. Vastuulla on varusmiesten ja kadettien terveydenhuolto sekä henkilökunnan työterveyshuolto. Työ sisältää lisäksi suunnittelua ja varautumista, myös poikkeusoloihin.

– Puolustusvoimat on valmiusorganisaatio. Valmistaudumme erilaisiin tilanteisiin liittyen esimerkiksi potilaskuljetuksiin ja hoitoon sekä varusteiden ja välineiden riittävyyteen.

Sukelluslääketieteen parissa tehty tutkimus on myös merkittävä osa Lundellin työtä.

– Tutkimustyö on intohimoni ja iso osa lääkärin identiteetistäni.

Tutkimus auttaa selvittämään sukeltamisen mahdollisuuksia ja rajoja

Sukelluslääketieteellisestä tutkimuksesta on käytännön hyötyä Puolustusvoimille.

Joukkojen on kyettävät toimimaan pinnan alla vaikeissakin olosuhteissa. Toisin kuin siviilisukeltaja, taistelusukeltaja, raivaajasukeltaja tai työsukeltaja eivät voi valita sukellusolosuhteita.

– Jos on viranomaissukeltaja, jolla on tehtävä, on pakko sukeltaa, vaikka olisi huono keli, kylmä ja muuta, Lundell sanoo.

Siksi tutkittu tieto esimerkiksi siitä, miten suojaudutaan kylmässä tai miten pitkään henkilö voi olla veden alla tietyissä olosuhteissa, on merkittävää.

– Olen tarkastellut esimerkiksi ihmisen tahdosta riippumattoman hermoston toimintaa kylmäsukelluksessa. Sen perusteella olemme antaneet suosituksia kylmäsukellukselle.

Ammattisukeltamiseen liittyy myös lainsäädäntöä. On pystyttävä luotettavasti arvioimaan, onko henkilö kykenevä sukeltamaan. Miten esimerkiksi sairastuminen vaikuttaa?

Lundell itse ei harrasta sukeltamista, mutta vesi on hänelle jo lapsuudesta tuttu elementti.

Lundell on nimittäin Suomen mestari melonnassa ja viisiottelussa, jossa yhtenä lajina on uinti.

SM-kultaa on nuoruusvuosina tullut myös miekkailusta ja nyrkkeilystä.

– Teen aina hyvin sen mitä teen. Se, että on urheillut aina nuoresta lähtien, on kehittänyt motoriikkaa ja muuta niin, että on pystynyt pärjäämään vähän eri lajeissa, Lundell sanoo.

– Mutta oli se myös kovaa työtä.

Oletko sinä opiskellut tai työskennellyt Helsingin yliopistossa?

Helsingin yliopiston alumnina hyödyt verkostostasi, jonka jäsenenä saat tukea, tietoa ja tuoreita kontakteja työelämään. Voit jakaa osaamistasi muille ja oppia lisää kiinnostavista aiheista tai ryhtyä vaikkapa valmistuvan mentoriksi. Lue lisää Helsinki Alumni -yhteisön eduista ja liity jäseneksi täysin ilmaiseksi.