”Ongelmiin voi löytää ratkaisun, kun katsoo niitä uudesta kulmasta”

Helsingin yliopiston alumni ja työnohjaaja Anna Peltola-Vuori auttaa työyhteisöjä löytämään ratkaisuja työssä jaksamiseen ja työn kehittämiseen. Kokonaisvaltaisessa hyvinvoinnissa tärkeässä osassa on myös lähiluonto, johon Peltola-Vuori opastaa villiyrttiretkille.

Taianomaisia asioita voi tapahtua, kun ihmiset kohtaavat toisiaan ja ovat läsnä.

Tämän on huomannut työssään Helsingin yliopiston alumni Anna Peltola-Vuori. Hän toimii ratkaisukeskeisenä työnohjaajana eli auttaa ihmisiä ja yhteisöjä ratkomaan työhön liittyviä pulmatilanteita, kuten jaksamista.

– Työkuorma ja työssä jaksaminen ovat nykyään sellaisia, jotka nousevat tapaamisissa ihan toistuvasti esiin.

Alkuun voi näyttää siltä, ettei tilanteesta ole ulospääsyä. Tai että sitä on yritetty jo ”sata kertaa”. Kuitenkin, kun asiaa aletaan katsoa yhdessä uusista näkökulmista, aina löytyy reitti eteenpäin.

– Joskus se tapahtuu jo ihan siinä yhden istunnon aikana. Itsekin hämmästyn joka kerta, Peltola-Vuori sanoo.

– Se on ihan maagista.

Urahyppy sosiaalityöstä ohjaajaksi

Anna Peltola-Vuori valmistui valtiotieteiden maisteriksi Helsingin yliopistosta parikymmentä vuotta sitten, pääaineenaan sosiaalityö. Hän teki pitkän uran sosiaalityön alalla eri rooleissa asiakastyöstä, asiantuntijatyöhön ja johtotehtäviin, ennen urahyppyään työnohjaajaksi ja yrittäjäksi 2022. Samaan syssyyn hän viimeisteli myös pitkään tekeillä olleen sosiaalityön lisensiaatintutkintonsa Helsingin yliopistoon.

Työhyvinvointiin liittyvät kysymykset olivat alkaneet kiinnostaneet erityisesti esihenkilövuosina.

– Halusin päästä hyödyntämään niitä taitoja.

Työnohjaajan tärkein tehtävä on Peltola-Vuoren mielestä esittää oikeita kysymyksiä. Istuntojen aikana ei jäädä kiinni ongelman olemassaoloon, vaan tavoitteena on auttaa ihmisiä huomaamaan omia vahvuuksiaan ja kykyjään, jotta he sitä kautta voisivat itse löytää uudenlaisia ratkaisuja.

– Aina tilanne itsessään ei ole ongelma, vaan se, miten suhtaudumme ja reagoimme siihen.

Hyvinvointia lähiluonnosta

Luonnolla, ja varsinkin lähiluonnolla, on keskeinen sija Peltola-Vuoren hyvinvointiajattelussa.

– Jos minulla on joskus päivä putkeen Teams-palavereita, heitän kengät pois, menen lähimmän puun juurelle, hengitän syvään ja aistin sitä luonnonrauhaa heti, kun tulee lyhytkin tauko.

Peltola-Vuori on myös tuore hortaohjaaja eli hän kouluttaa työnohjauksen ohessa myös villiyrttien ja -kasvien tunnistamisessa, keräämisessä ja käytössä. Ratkaisukeskeistä työnohjausta ja villiyrttiohjausta yhdistää Peltola-Vuoren mukaan tapa katsoa ongelmia toisesta näkökulmasta.

– Me voimme nähdä voikukan vihollisena, jota vastaan hyökkäämme kasvimyrkyillä ja kuokalla. Tai sitten voimme huomata, että siinä on aivan valtava määrä ravinteita, ja voimme valmistaa siitä teetä tai syödä ne ihanat keltaiset kukkaset. Voimme siis ajatella voikukasta toisin.

Toukokuussa Peltola-Vuori veti villiyrttiretken Helsingin yliopiston alumneille Viikissä.

– Meillä oli tosi kiva ryhmä sekä aloittelijoita että jo vähän harrastaneita. Ihmiset jakoivat kokemuksiaan, ja sehän on parasta, kun syntyy keskustelua.

Eri alojen ammattilaisten toisilleen jakama osaaminen on Peltola-Vuoren mielestä parasta myös alumnitoiminnassa.

– Share and Learn on ihana konsepti. Helsingin yliopiston alumneissa on valtava osaamis- ja henkilöpankki.

Oletko sinä opiskellut tai työskennellyt Helsingin yliopistossa?

Helsingin yliopiston alumnina hyödyt verkostostasi, jonka jäsenenä saat tukea, tietoa ja tuoreita kontakteja työelämään. Voit jakaa osaamistasi muille ja oppia lisää kiinnostavista aiheista tai ryhtyä vaikkapa valmistuvan mentoriksi. Lue lisää Helsinki Alumni -yhteisön eduista ja liity jäseneksi täysin ilmaiseksi.