”Kokemus alumniyhteisöstä on ollut voimaannuttava”

Yrityksen kehitystehtävissä työskentelevälle Kaisa Pääskyharjulle yliopiston alumniyhteisö on kotipesä, jossa pääsee keskustelemaan ja kehittymään yhdessä erilaisten ihmisten kanssa.

Kaisa Pääskyharju liittyi Helsingin yliopiston alumniyhteisöön jo opiskeluvaiheessa. Toimintaan mukaan lähteminen tuntui alusta asti selvältä.

– Koen tärkeänä, että olen käynyt Helsingin yliopiston ja sen, mitä olen sieltä saanut, kasvatustieteiden maisteriksi 2019 valmistunut Pääskyharju sanoo.

Työelämään siirtymisen jälkeenkin alumniyhteisö tuntuu hänestä yhä paikalta, johon hän tuntee kuuluvansa.

– Parasta alumnina on yhteisöllisyyden kokemus. Kuulun mielelläni yhteisöön, jossa arvostetaan tieteellisellä tutkimuksella tuotettua tietoa, kaupan alan yrityksessä oppimis- ja johtamiskulttuurin kehitystehtävissä työskentelevä Pääskyharju sanoo.

– Olen tutustunut toiminnan kautta ei ainoastaan työelämän kannalta tärkeisiin ihmisiin, vaan myös hyviin tyyppeihin, joista on tullut kavereitani. On valtavan voimaannuttava asia, että on yhteisö, josta saa itselle ja jolle pystyy myös antamaan.

Työkalupakki, johon turvautua

Kaisa Pääskyharju alumnius on tarjonnut työkalupakin, josta löytää aina jotain omaan elämäntilanteeseen tai työtarpeisiin sopivaa.

– Helsingin yliopiston alumneille tarjotaan todella paljon mielenkiintoista sisältöä, kuten erilaisia teemapäiviä ja luentoja. Ja vielä veloituksetta. Monet koulutukset maksavat, joten mielestäni tämä on aivan mahtava etu, Pääskyharju sanoo.

Pääskyharju itsellään on hyviä kokemuksia esimerkiksi johtamiskokemuksia ja -oppeja jakavan Think & Lead -verkoston toiminnasta.

– Se on hirveän tärkeä paikka, koska siellä pääsee juttelemaan eri organisaatioiden ja alojen tekijöiden kanssa ja saa vinkkejä. Mielestäni tapahtuma on äärimmäisen hyvä esimerkki siitä, miten yliopisto voi tarjota alustan valmistuneille opintojen jälkeen.

Kun Pääskyharju mietti oman uransa suuntaa, hän osallistui uramuotoilun Think Forward -työpajaan.

– Generalistina osaan monenlaista ja monenlainen kiinnostaa. Olin tehnyt jo töitä jonkin aikaa, mutta tunsin, että haluan tarkentaa suuntaani. Yksin sellaisen pohtiminen voi olla hankalaa.

Työpaja auttoi hahmottamaan omaa osaamista ja sen tuomia työmahdollisuuksia palvelumuotoilun työkalujen avulla.

Pääskyharjusta yliopiston alumniyhteisö onkin aarrekammio, josta kaikkien kannattaisi tietää.

– Mielestäni alumnitoiminta on aivan äärettömän hyvä jatkumo yliopistolle. Sen avulla voi pitää itseään ajan tasalla ja verkostoitua yli ammattirajojen.

Oletko sinä opiskellut tai työskennellyt Helsingin yliopistossa?

Helsingin yliopiston alumnina hyödyt verkostostasi, jonka jäsenenä saat tukea, tietoa ja tuoreita kontakteja työelämään. Voit jakaa osaamistasi muille ja oppia lisää kiinnostavista aiheista tai ryhtyä vaikkapa valmistuvan mentoriksi. Lue lisää Helsinki Alumni -yhteisön eduista ja liity jäseneksi täysin ilmaiseksi.

Liity alumniyhteisöön