Professori Alf Norkko vierailijaprofessoriksi Tukholman yliopistoon

Professori Alf Norkko on valittu Itämeren tutkimuksen vierailuprofessuuriin, jonka Tukholman yliopisto perusti Ruotsin kuninkaan 70-vuotissyntymäpäivän kunniaksi. Kansainvälisesti tunnustettu Itämeren tutkija Norkko työskentelee Helsingin yliopiston Tvärminnen eläintieteellisellä asemalla.

Tukholman yliopisto antoi kuningas Kaarle XVI Kustaalle Itämeren tutkimuksen vierailuprofessuurin 70-vuotissyntymäpäivälahjaksi. Kuningas on aina ollut erittäin kiinnostunut Itämereen liittyvistä kysymyksistä ja erityisesti Tukholman yliopiston tutkimuslaboratoriosta Askö-saarella

– Nyt on päätetty, että vierailevaksi professoriksi nimitetään professori Alf Norkko. Hän on kansainvälisesti tunnettu ekologi, jonka työ painottuu Itämeren rannikkoalueiden kysymyksiin. On erityisen hauskaa, että Alf Norkko tulee Helsingin yliopistosta, joka on strateginen kumppanimme. Alf Norkko on myös jo ollut mukana yhteistyössä Askön laboratorion kanssa, toteaa Tukholman yliopiston rehtori Astrid Söderbergh Widding.

Sukellus ja kenttätyö kiinnostavat

Itämeren tutkimuksen professori Alf Norkko on tutkinut merenpohjan ekologiaa Suomessa, Ruotsissa, Uudessa-Seelannissa ja Etelämantereella. Hän on erityisen kiinnostunut selvittämään, miten luonnon monimuotoisuus vaikuttaa meren toimintaan.

Tvärminnen eläintieteellisellä asemalla toimivine tutkimusryhmineen Norkko on erikoistunut laajamittaisiin kokeellisiin kenttätutkimuksiin, joihin usein liittyy sukeltamista.

Suunnitelmissa on toteuttaa samankaltaisia kenttätutkimuksia ja kokeita myös Asköllä ja mahdollisesti hyödyntää uutta R/V Electra -alusta. Päähuomio on yhä rannikkoympäristössä.

– Tutkimuksemme auttaa meitä ymmärtämään, miten ihmisen toiminta vaikuttaa Itämereen. Kun ekosysteemitutkimuksemme yhdistetään Tukholman yliopiston ekosysteemimallintamisen ja merten biogeokemian asiantuntemukseen, saamme vastauksia moniin kysymyksiin Itämeren ja sen ihmisille välttämättömien ekosysteemipalveluiden toiminnasta.

Yhteistyö luo lisäarvoa

Uusi vieraileva professori työskentelee neljän vuoden ajan neljänneksen työajastaan Tukholman yliopiston Östersjöcentrum-tutkimuskeskuksessa. Hänen ensimmäinen julkinen esiintymisensä uudessa toimessaan on R/V Electran vesillelaskutilaisuudessa 5. lokakuuta. Tuolloin hän ja kolme muuta puhujaa kertovat uuden aluksen merkityksestä tutkimukselle.

– Odotan kovasti tätä mahdollisuutta laajentaa yhteistyötä ja toivon, että pystyn luomaan lisäarvoa Itämeren tutkimukselle yhdistämällä näiden kahden yliopiston ja kahden kenttäaseman toisiaan täydentävät resurssit. On tärkeää, että voimme tarjota päätöksenteolle asiantuntevan pohjan, ja siinä laadukkaalla perustutkimuksella on keskeinen merkitys, summaa Alf Norkko.