ODYSSEUS-hanke selvittää opetussuunnitelman kehittämistä, opetusta ja harjoittelun ohjaamista katsomusaineiden sisältöjen integroimisen näkökulmasta.
Lisätietoa:
Dos. yliopistonlehtori Saila Poulter, saila.poulter@helsinki.fi
Yliopistonlehtori Marjaana Kavonius, marjaana.kavonius@helsinki.fi
Professori Arto Kallioniemi, arto.j.kallioniemi@helsinki.fi
Lasten suru ja suremisen kulttuuriset käytännöt varhaiskasvatuksessa -tutkimushanke tuottaa uutta tietoa siitä, miten lasten surua voidaan ymmärtää, kohdata ja käsitellä varhaislapsuuden eri konteksteissa.
Lisätietoa:
Dos. yliopistonlehtori Saila Poulter, saila.poulter@helsinki.fi
Näkökulmia osittain integroituun katsomusopetukseen -hankkeessa tutkitaan osittain yhdistettyä katsomusopetusta yläkouluissa pääkaupunkiseudulla sekä katsomusdialogikasvatuksen toteutusta.
Lisätietoa:
Yliopistonlehtori Marjaana Kavonius, marjaana.kavonius@helsinki.fi
Rauhankasvatus opetuksessa -hankkeessa selvitetään tapoja tuoda rauhankasvatus osaksi kaikkien oppiaineiden opetusta.
Lisätietoa:
Väitöskirjatutkija Heidi Rautionmaa, heidi.rautionmaa@helsinki.fi
Väitöskirjatutkija Selja Koponen, selja.koponen@helsinki.fi
Professori Arto Kallioniemi, arto.j.kallioniemi@helsinki.fi
Katsomusdialogi opetuksessa -kehittämisprojektissa vahvistetaan eri uskontojen ja katsomusten välistä ymmärrystä ja yhteistyötä.
Lisätietoja:
Väitöskirjatutkija Heidi Rautionmaa, heidi.rautionmaa@helsinki.fi
Professori Arto Kallioniemi, arto.j.kallioniemi@helsinki.fi
Monikatsomukselliset oppimisen tilat varhaiskasvatuksessa oli varhaiskasvatuksen opettajan ammatillisen osaamisen, opettajankoulutuksen ja katsomuskasvatuksen pedagogiikan kehittämishanke.
KUPERA-hankkessa tuotettiin tutkimusta ja materiaalia kulttuuri-, katsomus- ja kielitietoiseen opetukseen.
21. vuosisadan taidot, monilukutaito ja katsomusaineiden opettajankoulutuksen kehittäminen -hankkeessa tarkasteltiin tutkimusperustaisesti tulevaisuuden opettajuuden vaatimuksia 21. vuosisadan taitojen näkökulmasta.
Demokratia- ja ihmisoikeuskasvatuksen kehittäminen opettajankoulutuksessa -hankkeessa selvitettiin, kuinka demokratia- ja ihmisoikeuskasvatuksen osaamistavoitteita voidaan edistää opettajankoulutuksessa.
Radikaaliksi kasvamassa? -hankkeessa tutkittiin sitä, millä tavoin oppilaitokset voisivat tukea oppilaiden positiivisen ja demokraattisen maailmankatsomusten rakentumista väkivaltaistuneita asenteita ja polarisaatiota ennaltaehkäisevällä tavalla.