Webinaari 26.5.: Tietopohjaisen politiikan ristiveto - minkä tekijöiden välillä kuntien ja valtion päätöksenteossa tasapainoillaan?

Mihin eri hallinnon tasoilla tehdyt päätökset perustuvat? Webinaarissa käsittelemme kuntien, kaupunkien ja valtion politiikassa ilmenevää ristivetoa eri tiedonlajien arvojen ja poliittisten intressien välillä.

Tietopohjainen politiikka on kaunis käsite. Kukapa ei haluaisi, että päätökset pohjaavat tietoon ja faktoihin. Todellisuudessa päätöksenteko ei kuitenkaan ole niin yksinkertaista, että vain katsotaan, mitä tutkitun tiedon perusteella kannattaa tehdä. Sanna Marin hallitusohjelman lupaus tietopohjaisen päätöksenteon toteuttamisestakaan ei tarkoita, että hallitus perustaa päätöksensä vain tutkitulle tiedolle vaan että he ottavat sen huomioon kaiken muun ohessa.

Päättäjät ja poliitikot joutuvat työssään valitsemaan, miten he painottavat esimerkiksi tutkittua tietoa, muita tiedon lajeja, arvoja ja puolueen tavoitteita. Heidän pitää myös valita, millä aikajänteellä asiaa tarkastelevat ja painottavatko esimerkiksi kunta-, valtio-, EU-tason tai globaalia näkökulmaa.

Miten näiden kaikkien välillä tasapainoillaan? Miten syntyvät mahdollisimman viisaat päätökset? Tätä pohditaan webinaarissamme 26.5. klo 17–18.30. Aiheesta ovat keskustelemassa muun muassa Kaupunkitutkimusinstituutin johtaja professori Mari Vaattovaara, alivaltiosihteeri Päivi Nerg valtiovarainministeriöstä, Helsingin kaupungin kansliapäällikkö Sami Sarvilinna, yliopistonlehtori Jenni Airaksinen Tampereen yliopistosta,  professori Janne I. Hukkinen Helsingin yliopistosta sekä tutkijatohtori Johanna Vuorelma Tampereen yliopistosta.

Tilaisuus streemataan Tiedekulmasta ja sen järjestävät Helsingin yliopiston Kaupunkitutkimusinstituutti Urbaria ja Sofi. Tervetuloa mukaan!

Webinaarin katseluosoitteen löydät täältä. Voit myös seurata keskustelua sosiaalisessa mediassa avainsanalla #viisaitapäätöksiä.