Vappupuheita kasvavasta kaupungista

Helsingin yliopiston, Aalto-yliopiston, Helsingin kaupungin ja Kuntaliiton yhteinen vappuseminaari tarjoaa puheenvuoroja ja keskustelua kaupungin kasvun kestävyydestä maanantaina 25.4.

Suomalaiset kaupungit haluavat kasvaa, koska sen nähdään edistävän kansantaloutta ja lisäävän hyvinvointia.

Myös Helsingin kaupungin kauden 2021-2025 strategia painottaa voimakkaasti kasvua niin väestön kuin elinkeinotoiminnan osalta.

Kasvun ja kehityksen tulisi kuitenkin olla kestävää. Miten eri kestävyyden ulottuvuudet huomioiva kasvu on mahdollista kaupungeissa? Entä minkälaista kaupunkiympäristöä voimakas kasvun tavoittelu kaupunkilaisille tuottaa?

Vappupuheita kasvavasta kaupungista seminaari ja keskustelutilaisuus järjestetään 25.4. klo 13.00-16.00 Torikortteleiden Lyhtysalissa Sofiankatu 4 C. Tilaisuus tarjoaa tutkimus- ja asiantuntijapuheenvuoroja sekä keskustelua kasvavan kaupungin mahdollisuuksista ja haasteista. Tule mukaan kysymään ja keskustelemaan tutkijoiden ja kaupungin asiantuntijoiden kanssa!

Tilaisuudessa tarjotaan lounasta ja vappukuohuvaa.

Rekisteröidy mukaan!  Tilaisuuden kapasiteetti on täynnä. Voit kuitenkin saapua paikalle kuuntelemaan keskustelua, vaikka emme pysty takaamaan suuremmalle ihmismäärälle tarjoiluita tai hyvää istumapaikkaa.

Seminaari järjestetään yhteistyössä Helsingin yliopiston Kaupunkitutkimusinstituutti Urbarian, Helsingin kaupungin, Aalto-yliopiston ja Kuntaliiton kanssa.

Ohjelma:

poliittisen maantieteen professori Sami Moisio (Helsingin yliopisto): Onko kaupunkien kasvu väistämätöntä?

erityisasiantuntija Alpo Tani (Helsingin kaupunki): Ilmastotavoitteet kasvavassa kaupungissa.

tutkijatohtori Tiina Merikoski (Aalto-yliopisto): Kaavoituksen kiire ilmastotavoitteita hidastamassa

professori Seppo Junnila (Aalto-yliopisto): Ratkaisuja kasvavien kaupunkien hiilivelan hallintaan

Paneeli kestävästä kasvusta

vanhempi tutkija Aija Staffans, Aalto-yliopisto

maankäyttöjohtaja Rikhard Manninen, Helsingin kaupunki

kaupunkikehityspäällikkö Henrik Lönnqvist, Kuntaliitto

professori Mari Vaattovaara, Helsingin yliopisto

pääekonomisti Mikko Kiesiläinen, Helsingin kaupunki

Tilaisuuden juontaa Helsingin yliopiston yhteyspäällikkö Iiris Koivulehto.