Tapahtuma: Mikä tekee kaupunginosista kestäviä? - Kansalaisjärjestöt keskustelemassa

Kaupunkitutkimusinstituutti Urbaria järjestää avoimen keskustelutapahtuman Tiedekulmassa 27.9.2023 kello 17-19 siitä, miten arvioida kestävämpien kaupunginosien ja alueiden suunnittelua niiden asukkaat huomioiden.

Tapahtumassa niin kansalaisjärjestöt kuin tutkijatkin pääsevät tuomaan esiin oman näkökulmansa asioista, joita olisi tärkeintä havainnoida kaupunginosatasolla alueen kestävyyden mittaamiseksi. Ohjelma koostuu kahdesta paneelikeskustelusta tutkijoiden ja kansalaisjärjestöjen edustajien kesken, jotka on jaoteltu sosiaalisen ja ympäristöllisen kestävyyden aihepiirien mukaan. Paneelikeskustelujen lomassa yleisöllä on mahdollisuus esittää kysymyksiä asiantuntijoille. Tilaisuuden tavoitteena on laajentaa kaupunkisuunnittelun näkemystä laajempaan kestävyyden huomioimiseen.

Tiedekulmassa järjestettävä tapahtuma on osa Urbarian Kaupunginosien kestävyyden indikaattorihanke -nimistä projektia. Hankkeen päämääränä on ohjata kaupunkikehitystä ja kehityksen seuraamista kestävämpään suuntaan. Lisäksi hanke pyrkii herättämään keskustelua päättäjien, kaupunkisuunnittelun parissa työskentelevien ja kaupunkilaisten keskuudessa. Voit lukea lisää hankkeesta täältä.

Millaista kaupunkia tulisi rakentaa? Keitä asuinalueiden tulisi palvella ja miten?

Tule osallistumaan ja kuulemaan!

Tapahtuman ohjelma

17:00 Tilaisuuden avaus

17:05 Miksi kaupunginosatason kestävyysindikaattoreita tarvitaan?

Prof. Mari Vaattovaara, Johtaja, Kaupunkitutkimusinstituutti Urbaria

17:15 Kaupunginosien kestävyyden indikaattorihanke

Jussi Jännes, Koordinaattori, Kaupunkitutkimusinstituutti Urbaria

17:30 Paneelikeskustelu: Sosiaaliset kestävyysindikaattorit ruohonjuuritason näkökulmasta

Puhujat:

Heidi Nygren, Toimitusjohtaja, Kalliolan Setlementti ry

Sanni Purhonen, Tiedottaja, Kynnys ry

Eliisa Ahlstedt, Toimintavastaava, Aseman Lapset ry

Vlada Petrovskaja, Järjestösuunnittelija, Vailla Vakinaista Asuntoa ry

Paula Saikkonen, Tutkimuspäällikkö, THL

Pasi Mäenpää, Dosentti, Kaupunkisosiologia, Helsingin yliopisto

18:00 Q&A

18:10 Kahvitauko

18:20 Paneelikeskustelu: Ympäristön kestävyysindikaattorit ruohonjuuritason näkökulmasta

Puhujat:

Malm Nordlund, Kehityspäällikkö, Dodo ry

Reija Mikkola, Metsävastaava, Luonto-Liitto ry

Kaisa Pullinen, Villi Vyöhyke ry

Leena Järvi, Professori, Kaupunkimeteorologia, Helsingin yliopisto

Sanna Ala-Mantila, Apulaisprofessori, Kestävät kaupunkisysteemit, Helsingin yliopisto

18:50 Q&A

Lyhyesti

Mitä? Keskustelutapahtuma kaupunginosien kestävästä suunnittelusta

Missä? Tiedekulmassa (Yliopistonkatu 4)

Milloin? 27.9.2023 kello 17:00-19:00

Miksi? Koska kestävä suunnittelu syntyy avoimesta keskustelusta ja eri ryhmien näkökulmista

Unfortunately the programme will be held only in Finnish.

Esteetön sisäänkäynti tapahtumatilaan löytyy Yliopistonkadun ja Fabianinkadun kulmasta.