Kuka pelkää yksiöitä? -keskustelutilaisuus avasi näyttävästi Urbaria Forum seminaarisarjan

Kaupunkitutkimusinstituutti Urbarian tiistaina 2.10. Tiedekulmassa järjestämä Kuka pelkää yksiöitä? –keskustelutilaisuus avasi uuden Urbaria Forum seminaarisarjan. Urbaria Forumin tarkoituksena on tarttua ajankohtaisiin kaupunkikysymyksiin ja kokoaa tutkijat ja politiikan sekä eri sektorien sidosryhmien edustajat keskustelemaan kaupunkikehityksestä.

Kaupunkitutkimusinstituutti Urbaria on Suomen ensimmäinen monitieteellinen kaupunkitutkimuksen yksikkö. Tutkimuksen ja koulutuksen lisäksi Urbaria haluaa osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun ja tarjota areenan keskustelulle ajankohtaisista kaupunkikysymyksistä.

Yksiöiden osuus pääkaupunkiseudun rakennuskannasta herätti loppukesästä runsasta keskustelua lehdistössä ja sosiaalisessa mediassa. Kaupunkitutkimuksen yksikkönä Urbaria halusi kääntää keskustelun akateemiseksi ajantuntijakeskusteluksi ja voimakkaiden vastakkainasetteluiden sijaan lähestyä asuinrakentamisen nykytrendien aiheuttamia seurauksia monialaisesti erilaisista näkökulmista.

Monipuolisia näkökulmia kaupunkipolitiikkaan

Tilaisuudessa puheenvuoroja pitivät niin asumisen, talouden kuin arkkitehtuurin asiantuntijat. Urbarian johtaja, kaupunkimaantieteen professori, Mari Vaattovaara esitti huolensa yksiöiden osuuden lisääntymisestä asuinrakentemisessa, niiden sijainneista sekä yleisestä asumistilavuuden pienentymisestä erityisesti Vantaalla.

— Vuonna 2006 yksiöiden keskipinta-ala oli Vantaalla 40,7 neliötä. Vuonna 2017 sen sijaan kaikkien luvitettujen kerrostaloasuntojen keskipinta-ala oli 41 neliötä, Vaattovaara havainnollisti

Asumisen hinnan ja sijaintien sekä asumisen hyvinvointiin vaikutavien tekijöiden näkökulmista keskustelua jatkoivat Helsingin yliopiston vieraileva tutkija Antti Suvanto, Kojamon toimitusjohtaja Jani Nieminen, Lidl Suomen toimitusjohtaja Lauri Sipponen, Suomen Arkkitehtiliiton puheenjohtaja Henna Helander, asumisen professori Hannu Huttunen ja ARA:n toimitusjohtaja Hannu Rossilahti.

Lisäksi kommentaattoreina toimivat Vantaan kaupungin tutkimusjohtaja Henrik Lönnqvist, Vuokraturvan toimitusjohtaja Timo Metsola, arkkitehtuurin apulaisprofessori Anssi Joutsiniemi, Hypoteekkiyhdistyksen Matti Inha ja Helsingin yliopiston tutkija Mika Hyötyläinen

Yksiöiden suuren kysynnän lisäksi on mietittävä minne ja kenelle yksiöitä rakennetaan

Tilaisuuden puhujat yhtyivät ajatukseen asuntopoliittisen keskustelun tarpeesta. Vantaan tutkimuspäällikkö Henrik Lönnqvistin mukaan Vantaalle rakennettujen yksiöiden suuri määrä saattaa olla harkitsematon eikä välttämättä vastaa tulevaisuuden tarpeita. Hänen mukaansa pelkän yksinasujien määrän lisäksi pitää kiinnittää huomiota siihen, kenelle yksiöitä rakennetaan. Väestörakenteen ikääntyessä tulevaisuuden yksinasujista suuri osa saattaa olla ikäihmisiä, jolloin asumisen suunnittelussa on otettava huomioon mm. esteettömyyteen liittyviä kysymyksiä.

Toisaalta yksinasujien määrä kasvaa jatkuvasti ja yksiölle riittää kysyntää. Keskustelun myötä kävi kuitenkin selväksi, kuinka erityisesti kaikkein pienimpien yksiöiden neliöiden hintakehitys on karannut jopa korkeammalle kuin muiden pienasuntojen. Hintakehitys aiheuttaa eriarvoisuutta, sillä kaupunkilaiset arvioivat asumisen mahdollisuuksiaan neliöhinnan sijasta kokonaishinnan mukaan. Kaikkein pienituloisimmat kaupunkilaiset ajautuvat siis asumaan kaikkein ahtaimmin. Asumismenojen jatkuvan kasvun myötä rahaa jää myös entistä vähemmän elämän muihin menoihin.

Kattava analyysi tilaisuuden puheenvuoroista on luettavissa Noona Bäckgrenin Helsingin Sanomien artikkelista.

Asuntomarkkinoilla on yksiökuplan riski – ”Kanakoppeja”
rakennetaan liikaa, turhan kauas keskustasta ja väärille ihmisille

Urbaria Forum  — akateeminen areena kaupunkikysymyksille

Kaupunkitutkimusinstituutti Urbaria lanseeraa Urbaria Forumin taatakseen keskustelun jatkumisen yksiöiden ja muiden ajankohtaisten kaupunkikysymysten osalta. Seminaarisarjan tilaisuuksia järjestetään n. 2-5 vuodessa niin erilaisten tutkimustulosten kuin julkisen keskustelun nostattamien teemojen ja tarpeiden pohjalta. Urbaria toivottaa kaikki kaupunkikehityksen teemoista kiinnostuneet toimijat tervetulleiksi mukaan.