Kaupunkitutkimus näkyy ja kuuluu Asuntomessujen Kaupunkielämää Jätkäsaaressa -tapahtumassa

Miten ja miksi kaupunkeja ja kaupunkielämää kannattaa tutkia? Entä kuka tutkii kaupunkeja tulevaisuudessa? Kaupunkitutkimus ja sen tekijät ovat monipuolisesti esillä Suomen Asuntomessujen 1.-9.9.2018 järjestettävässä Kaupunkielämää Jätkäsaaressa –tapahtumassa.

Kaupunkielämää Jätkäsaaressa on uudenlainen kaupunkitapahtuma, jossa esitellään kaupunkiasumisen uusia innovaatioita. Helsingin yliopiston Kaupunkitutkimusinstituutti Urbaria on mukana tapahtumassa esittelemässä uutta poikkitieteellistä kaupunkitutkimusta sekä tuoreita kaupunkitutkimuksen kenttää rikastuttavia yhteistyöhankkeita.

Poikkitieteellisen tiedenäyttelyn antia

Tiedenäyttely Post-Urbana esittelee tulevaisuuden kaupunkielämän mahdollisuuksia tutkimuksen näkökulmasta. Näyttely on koostettu Helsingin yliopiston ja Aalto-yliopiston kaupunkitutkijoiden ja opiskelijoiden tutkimusprojekteista ja se sijaitsee Jätkäsaaren tapahtuma-alueen Tulevaisuustelttaan rakennetussa näyttelykokonaisuudessa. Tulevaisuusteltassa on mahdollisuus tutustua myös ForumVirium Helsingin, KiraDigin, Alvar Aalto -säätiön ja Arkkitehtuurimuseon toimintaan.

Tutkimusprojekteihin tutustumisen lisäksi teltassa on mahdollisuus osallistua maanantaina 3.9. ja torstaina 6.7. klo 16.30 alkaviin tiedeiltapäiviin. Tiedeiltapäivät sisältävät monitieteellisiä miniluentoja ja avointa keskustelua mm. kaupunkikouluihin ja kaupunkitilojen monipuoliseen käyttöön liittyvistä teemoista. Lisäksi näyttelyssä on mahdollisuus osallistua kokonaisen legoista kootun kaupunkimaiseman rakentamiseen. Tulevaisuusteltta on avoinna yleisölle koko tapahtumaviikon ajan.

Seuraa näyttelyn aikataulua ja tapahtumia Post-Urbana tiedenäyttelyn Facebook-tapahtumasta.

Uuden kaupunkitutkimusyhteistyön avaus

Tiedenäyttelyn lisäksi Urbaria juhlistaa toimintansa alkamista Jätkäsaari-paviljongissa perjantaina 7.9. järjestettävässä Kaupunkiakatemian ”Kaupunkitutkimusyhteistyön avaus: Kaupunkien asukkaat, paikat ja politiikka” -tilaisuudessa. Kaupunkitutkimusinstituutti Urbarian toiminnan lanseeraamisen lisäksi tilaisuudessa esitellään uutta kaupunkitutkimusyhteistyötä kaupunkien ja kuntien kanssa.

Tilaisuus pidetään Jätkäsaari-paviljongissa kutsuvieraille, mutta puheenvuorot näkyvät suorana lähetyksenä kaikille avoimella tapahtuma-alueella.

Koko viikko täynnä tutkimusta

Helsingin yliopiston kaupunkitutkijoita on mahdollisuus kuulla myös mm. seuraavissa Jätkäsaaressa järjestettävissä keskustelutilaisuuksissa:

Maanantai 3.9. klo 14.00 – Trends of the street and the city

Keskiviikko 5.9. klo 14.00 – Kertomukset, paikat ja historiat

Torstai 6.9. klo 14.00 – Naapurit vuoropuhelussa

Perjantai 7.9. klo 13.30 – Päivät ja yöt: elämä ja politiikka suurkaupungissa

Kaupunkielämää Jätkäsaaressa -tapahtumaan on vapaa pääsy.

Katso Asuntomessujen koko ”Kaupunkitutkimus jalkautuu Jätkäsaareen”-ohjelma.