Kaupunkien kestävyys ei ole yhden alan ongelma – kestävyyskonferenssissa vastauksia haettiin ainerajat ylittäen

Sustainable Science Days -konferenssissa (23–26.5.) Helsingin yliopiston keskustakampuksella pureuduttiin aikamme kinkkisiin kestävyyskysymyksiin. Urbaria oli ensimmäistä kertaa tapahtumassa mukana.

Tämän vuoden Sustainable Science Days konferenssin avasi vahva keynote-puheenvuoro Sussexin yliopiston tiede- ja teknologiapolitiikan professorilta Andy Stirlingiltä. Stirlingin mukaan nykyhetken koloniaalinen modernius on valtava rakenteellinen ongelma kaikelle kestävyyskehitykselle, oikeastaan kestävyyskehityksen este on modernius: “If the challenge is to transform our world, this means decolonizing business, governance, culture and modernity itself”.

Konferenssin keynote-puheenvuorojen kantava teema tuntui olevan tiedeyhteisön vastuun korostaminen, ja myös sen toimintatapojen haastaminen; muutoksen tulisi ulottua kaikille yhteiskunnan osa-alueille. Konferenssin pääpuhujat eivät pelänneet lähestyä koko kestävän kehityksen ajatusta hyvin kriittisesti. Konferenssi ohjelmaan oli haettu tasapainoa laajojen näkökulmien, suurien rakennemuutoksien ja ruohonjuuritason konkretian välille.

Kaupunkitutkimus näkyvästi esillä

Myös kaupunkitutkimus oli näkyvästi esillä ohjelmassa, mikä antaa paljon mahdollisuuksia Urbarian ja kaupunkitutkimuksen näkyvyyden vakiinnuttamiseksi SSD-konferenssin ohjelmassa. Konferenssin lyhyissä sessiossa tutkimustaan pääsivät esittelemään kaupunkitutkijat ympäri Suomen, kuin myös monet ulkomaisten yliopistojen tutkijat. Kaupunkien kestävyysteemoja lähestyttiin puheenvuoroissa muun muassa ekologian, arkkitehtuurin, sosiologian ja yhteiskuntatieteiden kautta. Kaupunkiympäristön aiheina pinnalle nousivat biodiversiteetti, energian käyttö ja -tuotanto, liikenne sekä asuntopolitiikka.

Konferenssin ohjelman kruunasi perjantaina Sustainable cities discussion forum Helsingin kaupungintalolla, jota olivat järjestämässä konferenssin järjestäjien lisäksi Helsingin kaupunki ja UNU-WIDER. Helsingin kaupungin pormestari Juhana Vartiainen avasi tilaisuuden vakuuttaen, että kestävyystavoitteiden saavuttaminen ei ole Helsingille vain sanahelinää. Tätä sanomaa vahvisti Mia Malinin esittelemä juuri julkaistu Helsingin kaupungin kestävän kehityksen arvio. Tapahtuman paneelikeskustelussa olivat mukana Aditya Bahadur, Tuuli Kaskinen, Edwin Moses Sitati ja Iina Oilinki. Keskustelua paneelissa vilkastutti haaste taata ihmisille kaupungeissa samaan aikaan taloudellisesti turvallinen, mutta ympäristön kantokyvyn puitteissa olevat elinolosuhteet. Näkökulmaerot syntyivät siitä, saavutetaanko kaupunkien kestävyys taloudellisen kasvun ja innovaatioiden kautta, vai johtaako esimerkiksi ympäristön kestävyyden huomiointi lopulta taloudelliseen kestävyyteen esimerkiksi juuri innovaatiokehityksen ja investointien kautta.

Ensi vuonna kestävyystapahtuma palaa suurempana kuin koskaan

SSD 2023 järjestäjinä toimivat tänä vuonna Helsingin yliopisto, Kestävyystieteiden instituutti HELSUS sekä Aalto yliopisto. Kaupunkitutkimusinstituutti Urbaria teki tänä vuonna yhteistyötä konferenssin kanssa sponsoroidun kahvitauon ja sosiaalisen median näkyvyyden muodossa. Urbarian ja HELSUSin yhteistyö jatkuu Sustainability Science Days -konferenssin parissa myös tulevina vuosina.

Ensi vuonna Helsingissä ja Espoossa järjestetään Suomen suurin kestävyyskonferenssi SSD:n ja kansainvälisen SRI-konferenssin yhteistyönä. Urbaria tulee olemaan tapahtumassa entistäkin näkyvämmin esillä. Nähdään vuoden 2024 kestävyyskonferenssissa!