Kaupungeissa kasvaa neljäs sektori - Uutuuskirja tarkastelee demokratia-aktivismin uusia polkuja

Ovatko Facebookin kuplat sittenkin uusi demokratian itu? Kaupunkiaktivismin tavoitteet voivat vastavoiman sijasta myös mukailla kaupungin hallintoa esim. ekologisuuden, yhteisöllisyyden ja arjen innovaatioiden teemoissa.

Uutuuskirja Neljäs sektori – Kuinka kaupunkiaktivismi haastaa hallinnon, muuttaa markkinat ja laajentaa demokratiaa kuvaa kaupungeissa tapahtuvaa murrosta.

Kirjan kirjoittajat Pasi Mäenpää ja Maija Faehnle kertovat innostuneensa aiheesta, kun he huomasivat, että kaupungeissa alkoi syntyä monenlaisia yhteisöjä ja omaehtoisia toimia sekä sosiaalisessa mediassa että kaupunkitilassa.

— Ne eivät olleet vastaliikkeitä vaan niiden tavoitteet näyttivät olevan samoja kuin kaupunkien hallinnolla: ekologisuus, yhteisöllisyys ja arjen innovaatiot. Ne levisivät laajalle, kuten REKO-lähiruokarenkaat. Ne tekivät kysymättä lupaa, kuten Ravintolapäivä, ja ne ottivat julkisen vallan tehtäviä, kuten haktivistit, Pasi Mäenpää sanoo.

Mäenpää on kaupunkisosiologian dosentti ja yliopistotutkija. Kirjoittajakollega Maija Faehnle on kestävän kaupungistumisen, osallisuuden ja yhteistoiminnallisen hallinnan erikoistutkija Suomen ympäristökeskus SYKEssä.

Mäenpään ja Faehnlen kirja pohjaa laajaan aineistoon ja tutkijat tekevät kokonaisesityksen yhdestä internetin ja somen myötä syntyneestä, mutta vielä huomaamatta jääneestä kansalaiskunnan muutoksesta. Tekijät kysyvät, ovatko Facebookin kuplat sittenkin uuden demokratian itu.

— Annamme välineitä ymmärtää muutoksen vaikutusta kaupunkien hallintaan, demokratiaan ja talouteen. Esitämme yhteiskehiteltyjä ratkaisuja kaupunkien kohtaamiin ongelmiin neljännen sektorin kanssa.

Kirja sopii kaikille, jotka ovat kiinnostuneita sosiaalisen median vaikutuksista, osallisuuden ja yhteisöllisyyden parantamisesta, jakamis- tai yhteisötalouden kehittämisestä ja itseorganisoituvasta kaupungista.

— Ja kaikille, jotka haluavat kuulla demokratian tilasta, taloudellisesta tasa-arvosta tai hyvinvointivaltion tulevaisuudesta edes yhden hyvän uutisen! Mäenpää lisää.

Kirjan julkistamistilaisuus järjestetään 16.3. klo 9–10.30 verkkotapahtumana. Lisätietoa lähempänä tapahtumaa. Tilaisuus järjestetään yhteistyössä Helsingin yliopiston Kaupunkitutkimusinstituutti Urbarian kanssa.

Pasi Mäenpää & Maija Faehnle: Neljäs sektori. Vastapaino 2021, 336 s.

Teos on saatavilla myös ekirjana.