Ilmastoneutraalit ja -kestävät kaupungit -seminaari 14.12.2023

Tapahtuma on osa seminaarisarjaa, jonka järjestävät Ilmatieteen laitos ja kaupunkitutkimusinstituutti Urbaria osana Helsingin yliopiston, Ilmatieteen laitoksen, Itä-Suomen yliopiston ja Tampereen yliopiston yhteisen ilmakehän ja ilmaston lippulaivaohjelmaa (Atmosphere and Climate Competence Center, ACCC)

Torstai 14.12.2023 klo 09.30–11.30, Helsingin yliopisto (Porthania, P114, Yliopistonkatu 3, 00100 Helsinki) ja etäyhteys (Teams).

Saapumisohjeet paikan päälle osallistuville ja osallistumislinkki etäyhteydellä osallistuville lähetetään ilmoittautuneille sähköpostitse. Ilmoittautuminen tapahtumaan: https://forms.gle/G8oSNY6tAo6crSzR6 (päättyy 11.12. klo 17.00)

9.30 Kahvitarjoilu

10.00 Urbarian tervehdys ja tilaisuuden avaus

Professori Mari Vaattovaara, Helsingin yliopisto

10.05 Älykään liikenteen sääpalvelujen tutkimus Ilmatieteen laitoksella

Senior Research Scientist Timo Sukuvaara, Ilmatieteen laitos

10.30 Näkökulmia kestävän liikenteen haasteisiin kaupunkiseudulla

Senior Research Scientist Emilia Suomalainen, Suomen ympäristökeskus

Kestävä liikenne ja siinä keskeinen siirtymä kestävämpiin kulkumuotoihin on hyvä uutinen ilmastotavoitteiden lisäksi myös monesta muusta ympäristönäkökulmasta. Valtakunnallisella tasolla on kuitenkin nähtävissä monia liikenteen ja yhdyskuntarakenteen trendejä, joilla on osaltaan negatiivisia kestävyysvaikutuksia. Toisaalta myös pitkät ja kansainväliset matkat jäävät usein kansallisten ilmastotarkastelujen ulkopuolelle. Mitkä ovat kestävän liikenteen haasteet kaupunkiseuduilla?

11.00 Tekoälyn avulla kestävää liikkumista tulevaisuuden kaupungeissa

Professori Laura Ruotsalainen, Helsingin yliopisto

Tekoäly mahdollistaa haastavien simulointien kehittämisen tulevaisuuden kaupunkien liikkumisen suunnittelun tueksi.  Simuloimalla voidaan kokeilla useita erilaisia vaihtoehtoisia ratkaisuja nopeasti, vaarantamatta ihmisten turvallisuutta, liikkumisen sujuvuutta, ilmanlaatua tai kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistavoitteita. Tutkimuksessamme kehitämme uusia koneoppimisen menetelmiä simulointiin ja sovellamme niitä kaupunkibulevardien liikenteen, ilmanlaadun ja asuttavuuden tasapainottamiseen sekä optimoimme liikenneratkaisuja autojen automatisoinnin ja  sähköistämisen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi.

11.30 Loppusanat, tilaisuuden päätös