UKK: Varaukset

Usein kysyttyjä kysymyksiä varauksista ja varastotilauksista sekä niiden tekemisestä ja maksullisuudesta.
Kir­jan saa­ta­vuus­tie­dois­sa on erä­päi­vä. Voin­ko luot­taa sii­hen, että saan teok­sen sil­loin?

Sinun kannattaa tehdä kirjasta varaus, sillä muutoin nykyinen lainaaja voi uusia kirjan. Laina voidaan palauttaa jo ennen eräpäivää, mutta myös vasta sen jälkeen.

Varattujen kirjojen saapumisesta lähetämme ilmoituksen sähköpostilla. Voit myös seurata varauksen tilannetta reaaliajassa Helkan asiakastiedoissa.

Mil­loin kir­jaan voi teh­dä va­rauk­sen?

Voit tehdä varauksia kaikkeen kirjaston aineistoon Helka-tietokannassa. Varauksen voi tehdä sekä lainassa olevaan että kirjastossa paikalla olevaan aineistoon.

Kurssikirjan voi varata vain silloin, kun kaikki kappaleet ovat lainassa.

Lyhytlainoja, joissa on 2 vrk:n laina-aika, ei voi varata. Varausta ei myöskään voi tehdä sellaiseen teokseen, joka on itselläsi jo lainassa.

Mi­ten va­raus teh­dään?

Varauksen voi tehdä itse verkossa. Kirjaston asiakaspalvelussa annetaan tarvittaessa opastusta varauksen teossa.

Varauksen tehdäksesi sinun tulee kirjautua Helka-tietokantaan. Saat sähköpostitse saapumisilmoituksen, kun varaamasi aineisto on noudettavissa. Saapumisilmoituksesta löydät varaustunnuksen, jota tarvitset varausta noutaessasi.

Voit myös seurata asiakastiedoissasi Helkassa, milloin varauksesi on noudettavissa. Huomaa kuitenkin, että varaustunnus ei näy asiakastiedoissasi Helkassa.

Varaukset noudetaan itsepalveluna varaushyllystä, josta löydät sen varaustunnuksellasi.

Mi­ten va­ras­to­ti­laus teh­dään?

Varastotilauksen voi tehdä itse verkossa. Varastotilaus tehdään Helka-tietokannassa samaan tapaan kuin tavallinen varaus. Tilauksen tehdäksesi sinun tulee olla kirjautuneena Helkaan.

Kirjaston asiakaspalvelussa annetaan tarvittaessa opastusta varastotilauksen teossa.

Voit seurata asiakastiedoissasi Helkassa, milloin tilaamasi aineisto on noudettavissa. Saat myös sähköpostitse saapumisilmoituksen, kun tilaamasi aineisto on noudettavissa.

Pal­jon­ko va­raus mak­saa?

Varauksen tekeminen on maksutonta, mutta jos et nouda tai peru saapunutta varausta asiakastiedoissasi Helka-tietokannassa viimeistään viimeisenä noutopäivänä, joudut maksamaan kolmen euron käsittelymaksun.

Kuinka pitkään saapunut varaus on noudettavissa?

Tavallinen lainattava aineisto, jossa on 14 vrk:n tai 28 vrk:n laina-aika, odottaa noutohyllyssä 5 arkipäivää. Lukusalilainat, suljetusta varastosta tilattu aineisto sekä kaukolainat pidetään varattuna 20 arkipäivää. Jos kirjasto on suljettuna juhlapyhien ja aattojen aikaan, pidetään aineistoa varattuna normaalia noutoaikaa pidempään.

Näet varauksesi viimeisen noutopäivän aina saapumisilmoituksesta, jonka Helka lähettää sähköpostiisi.

Olen saa­nut va­rausil­moi­tuk­sen kir­jas­ta, jota en pää­se nou­ta­maan ajois­sa. Voin­ko saa­da li­sä­ai­kaa?

Viimeistä noutopäivää voidaan siirtää yhden kerran eteenpäin muutamalla päivällä, jos kirjaan ei ole muita varauksia. Ota yhteyttä kirjastoon puhelimitse tai sähköpostitse osoitteeseen kirjasto@helsinki.fi viimeistään varauksen viimeisenä noutopäivänä.

Noutoaikaa ei voi pidentää, jos kirjaan on muita varauksia. 

Voit pyytää ystävää tai sukulaista noutamaan varauksesi, jos et itse pääse sitä noutamaan. Varaukset noudetaan itsepalveluhyllystä, mistä ne löytyvät varaustunnuksellasi. Varausten noutaja tarvitsee Helka-korttisi ja PIN-koodisi lainatakseen varatut kirjat lainausautomaatilla.

Voi­ko va­rauk­sen teh­dä ver­kos­sa, pu­he­li­mes­sa, säh­kö­pos­tit­se tai kir­jeit­se?

Helpoimmin teet varauksen itse verkossa. Varauksen tehdäksesi sinun tulee kirjautua Helka-tietokantaan. Kirjaston asiakaspalvelussa annetaan tarvittaessa opastusta varauksen teossa.

Varauksen voi tehdä myös kirjaston asiakaspalvelupisteellä tai soittamalla palvelupuhelimeen.

Varauksia ei voi tehdä sähköpostilla tai kirjeitse.

Voin­ko va­ra­ta pu­he­li­mit­se kir­jan, joka on hyl­lys­sä?

Kyllä, mutta helpoimmin teet varauksen itse verkossa. Varauksen tehdäksesi sinun tulee kirjautua Helka-tietokantaan. Helkassa voit varata sekä hyllyssä että lainassa olevia kirjoja, muutamin poikkeuksin. 

Varauksen voit tehdä myös kirjaston asiakaspalvelupisteellä tai soittamalla palvelupuhelimeen.

Varauksia ei tehdä sähköpostilla tai kirjeitse.

Voi­ko puo­li­so­ni/​​van­hem­pa­ni/​​ys­tä­vä­ni tms. nou­taa va­raa­ma­ni kir­jan puo­les­ta­ni?

Voi, jos annat hänelle varaustunnuksesi, Helka-korttisi ja korttisi PIN-koodin. Varaukset noudetaan itsepalveluhyllystä, mistä ne löytyvät varaustunnuksellasi. Varausten noutaja tarvitsee Helka-korttisi ja PIN-koodin lainatakseen varatut kirjat lainausautomaatilla.

Muista kuitenkin, että olet itse vastuussa kaikesta kortillasi lainatusta aineistosta.

Hel­kas­ta näin, että kir­jan tila on "kä­si­tel­tä­vä­nä". Kuin­ka voin saa­da kir­jan, kun tar­vit­sen sitä pi­kai­ses­ti?

Kirjastoon saapuneet ja loppukäsittelyssä olevat kirjatilaukset näkyvät Helkassa KÄSITELTÄVÄNÄ-tilassa.

Virkailija kirjaston asiakaspalvelupisteellä voi tehdä kirjaan varauksen, jolloin kirjan loppukäsittelyä pyritään nopeuttamaan ja varaaja saa kirjan nopeammin. Käy siis kirjaston asiakaspalvelussa!

Hel­kas­ta näin, että kir­ja on ti­lat­tu kir­jas­toon. Mitä se tar­koit­taa ja voi­ko kir­jan va­ra­ta?

Kirja on tilattu kirjastoon, mutta sitä ei ole vielä saatu. On vaikea arvioida milloin tilattu kirja saapuu ja joskus käy niin, että tilattuja kirjoja ei saada lainkaan. Tämän vuoksi kirjaa ei voi varata ennen kuin se on saapunut, jolloin se on "käsiteltävänä"-tilassa (katso edellinen kysymys).