UKK: Lainausoikeus ja kirjastokortti

Usein kysyttyjä kysymyksiä Helka-kirjastokortista, sen käytöstä tai katoamisesta ja PIN-koodista.
Kuka saa käyt­tää HY:n kir­jas­toa?

Helsingin yliopiston kirjastojen käyttöoikeus on kaikilla.

Lainausoikeus on yli 15-vuotiailla Suomessa asuvilla henkilöillä, joilla on voimassa oleva kuvallinen henkilötodistus (passi, henkilökortti, ajokortti).

Elektronisten aineistojen etäkäyttöoikeus on Helsingin yliopiston jäsenillä, eli jos sinulla on käyttäjätunnus Helsingin yliopiston tietojärjestelmiin.

Kuka voi saa­da kir­jas­to­kor­tin? Saa­ko kir­jas­to­kor­tin, vaik­ka ei opis­ke­le Hel­sin­gin yliopistossa?

Kyllä saa.

Helka-kortin voi saada yli 15-vuotias henkilö, jolla on voimassa oleva kuvallinen henkilötodistus ja katuosoite Suomessa.

Postilokero, Poste restante tai osoite ulkomailla eivät kelpaa.

Helsingin yliopistolla vaihto-opiskelijoina tai vierailevina tutkijoina toimivat voivat saada kirjastokortin, vaikka eivät täytä kaikkia edellä mainittuja ehtoja.

Kuinka saan kirjastokortin?

Helka-kortti Opiskelu-palvelussa

Voit hankkia Helka-kortin digitaalisena Opiskelu-palvelussa. Helka-kortti on heti käyttövalmis etkä tarvitse lainkaan fyysistä kirjastokorttia.

  1. Kirjaudu Opiskelu-palveluun yliopiston käyttäjätunnuksella ja salasanalla. Kirjautumisen jälkeen näet Helka-kortti-kuvakkeen sivun oikeassa yläkulmassa. Mobiililaitteella Helka-kortti löytyy hampurilaisvalikosta oikeassa yläkulmassa.  
  2. Palvelu ohjaa sinut ensin aktivoimaan asiakastietosi Helka-tietokannassa. Aktivoinnin jälkeen voit hankkia Helka-kortin Opiskelu-palvelussa ohjeiden mukaisesti.
  3. Aseta PIN-koodi ja paina tallenna. Helka-korttisi on luotu ja se on heti valmis käyttöön. 

Kirjojen varaaminen, lainojen uusiminen ja myöhästymismaksujen maksaminen onnistuvat kirjautumalla asiakastietoihisi Helka-tietokannassa. Myös Helka-korttisi näkyy digitaalisena asiakastiedoissasi. 

Jos yhteystietosi muuttuvat, tee ilmoitus yliopiston järjestelmään (opiskelijat: Sisu, henkilökunta: SAP). 

Helka-kortti kirjaston asiakaspalvelupisteeltä

Kirjastokortin voi hankkia myös fyysisenä. Kortti noudetaan kirjaston asiakaspalvelupisteeltä.

  1. Aktivoi ensin asiakastietosi kirjautumalla Helka-tietokantaan Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksellasi.
  2. Voit noutaa Helka-kortin kirjaston asiakaspalvelusta heti sen jälkeen, kun olet aktivoinut asiakastietosi. Kortin voi noutaa mistä tahansa Helsingin yliopiston kirjaston toimipaikasta asiakaspalvelun aukioloaikoina. Muista ottaa kuvallinen henkilöllisyystodistus mukaan noutaessasi Helka-korttia.
  3. Aseta PIN-koodi asiakastiedoissasi Helka-tietokannassa. PIN-koodia tarvitset vain kirjaston lainausautomaateilla lainatessasi painettua aineistoa.

Kirjojen varaaminen, lainojen uusiminen ja myöhästymismaksujen maksaminen onnistuvat kirjautumalla asiakastietoihisi Helka-tietokannassa. Myös Helka-korttisi näkyy digitaalisena asiakastiedoissasi. Voit käyttää digitaalista korttia lainausautomaateilla fyysisen kortin sijaan.

Jos yhteystietosi muuttuvat, tee ilmoitus yliopiston järjestelmään (opiskelijat: Sisu, henkilökunta: SAP). 

  1. Hae Helka-korttia verkkolomakkeella. Lomake pyytää ensin vain sähköpostiosoitteesi. Sen jälkeen pääset täyttämään kirjastokorttia varten tarvittavat tiedot sähköpostiisi tulevan linkin kautta.
  2. Voit noutaa Helka-kortin kirjaston asiakaspalvelusta heti, kun olet saanut Tervetuloa asiakkaaksi-sähköpostiviestin Helka-tietokannasta. Kortin voi noutaa mistä tahansa Helsingin yliopiston kirjaston toimipaikasta asiakaspalvelun aukioloaikoina. Muista ottaa kuvallinen henkilöllisyystodistus mukaan noutaessasi Helka-korttia.
  3. Aseta PIN-koodi asiakastiedoissasi Helka-tietokannassa. PIN-koodia tarvitset vain kirjaston lainausautomaateilla lainatessasi painettua aineistoa. Helkaan kirjautuminen edellyttää, että olet antanut kirjastolle sähköpostiosoitteesi.
  4. Helka-kortin hankittuasi voit varata kirjoja, uusia lainoja, päivittää yhteystietosi ja maksaa tarvittaessa myöhästymismaksuja kirjautumalla asiakastietoihisi Helka-tietokannassa.
  5. Myös Helka-korttisi näkyy digitaalisena asiakastiedoissasi. Voit käyttää digitaalista korttia lainausautomaateilla fyysisen kortin sijaan.
Mitä kir­jas­to­kort­ti mak­saa?

Ensimmäinen Helka-kortti on maksuton, mutta kadonneesta kortista peritään 5 euroa.

Käy­kö yli­opis­ton kir­jas­tos­sa toi­sen kor­kea­kou­lun kir­jas­ton, Kan­sal­lis­kir­jas­ton tai kau­pun­gin­kir­jas­ton kir­jas­to­kort­ti?

Ei käy.

Helsingin yliopiston kirjastossa käy vain Helka-kortti.

Hel­ka-kort­ti­ni ka­to­si/​​va­ras­tet­tiin. Mitä teen?

Soita Helsingin yliopiston kirjaston palvelunumeroon (02941 23920, kirjaston asiakaspalveluaikoina) tai lähetä sähköpostiviesti osoitteeseen kirjasto@helsinki.fi, niin panemme korttisi lainauskieltoon.

Katoamisilmoituksen voit tehdä myös lähimmässä Helsingin yliopiston kirjaston toimipaikassa.

Jos löydät korttisi, sinun pitää käydä kirjastossa näyttämässä henkilöllisyystodistusta ja kirjastokorttia, niin kortti aktivoidaan uudelleen.

Jos et löydä korttia, uusi maksaa 5 euroa. Jos kortin katoamisesta on tehty rikosilmoitus, saat uuden kortin maksutta. Ilmoitus on esitettävä uutta korttia noudettaessa.

Löy­sin ka­don­neen Hel­ka-kort­ti­ni. Mi­ten saan sen uu­del­leen käyt­töön?

Mene lähimpään Helka-kirjastoon ja esitä asiakaspalvelussa Helka-korttisi ja henkilötodistus, niin poistamme lainauskiellon.

Mik­si säh­kö­pos­ti­kir­jau­tu­mi­nen Hel­kaan ei on­nis­tu?

Tarkista ensin, että sinulla on Helkan asiakastiedoissa oikea sähköpostiosoite. 

Varmista, että olet tilannut uuden kirjautumislinkin etkä käytä vanhaa. Kirjautumislinkki on voimassa vain rajoitetun ajan. 

Kirjautuminen toimii varmimmin, kun 

  • kirjautumislinkki tilataan ja avataan yhdellä ja samalla laitteella kuten samalla kännykällä tai tietokoneella (ja yhdellä ja samalla selainohjelmalla). 
  • linkin tilaamisen ja avaamisen välillä ei kulu pitkää aikaa. 
  • linkki viimeisimmästä Helkan lähettämästä viestistä. 

Kirjautumislinkki ei välttämättä toimi, jos: 

  • linkki tilataan eri sähköpostiosoitteeseen kuin se, joka on Helkan asiakastiedoissa  
  • linkki tilataan eri laitteella kuin se, jolla kirjautumista yritetään.  
  • linkin tilaamisen ja avaamisen välillä on kulunut paljon aikaa. 
  • linkki avataan jostain vanhemmasta Helkan lähettämästä viestistä eikä viimeisimmästä.
  • laitteen langaton verkko vaihtuu linkin tilaamisen ja avaamisen välillä tai mobiillilaite kuten puhelin siirtyy mobiilidatayhteydestä langattomaan verkkoon tai päin vastoin (jolloin laitteen IP-numero vaihtuu). 
Unoh­din PIN-koo­di­ni. Mitä teen?

Voit vaihtaa PIN-koodin itse asiakastiedoissasi Helka-tietokannassa. PIN-koodin on oltava nelinumeroinen. 

Tarvitset PIN-koodia ainoastaan kirjaston lainausautomaateilla asioidessasi.

Helsingin yliopiston ulkopuoliset asiakkaat (ei Helsingin yliopiston käyttäjätunnusta)

Helkaan  kirjautuminen edellyttää, että olet antanut kirjastolle sähköpostiosoitteesi.

  • Jos kirjastolla ei ole sähköpostiosoitettasi, et voi kirjautua Helkaan ja vaihtaa PIN-koodia itse.
  • Tässä tapauksessa ota yhteyttä kirjaston asiakaspalveluun.
Mi­ten il­moi­tan osoit­teen- tai ni­men­muu­tok­ses­ta kir­jas­toon?

Yliopistoon kuuluvien osoite- ja yhteystiedot päivittyvät kirjaston Helka-tietokantaan Helsingin yliopiston taustajärjestelmistä (Sisu, SapHR), jonne muutokset on ilmoitettava.

  • Muista pitää myös henkilökohtainen sähköpostiosoitteesi ajan tasalla yliopiston järjestelmissä.
  • Yliopistolta valmistumisen tai työsuhteen päättymisen jälkeen henkilökohtainen sähköpostiosoitteesi on kirjautumislinkki Helka-tietokantaan, ja kirjaston viestit lähetetään automaattisesti tähän sähköpostiin.

Yliopistolaisena sinun tulee asioida kirjaston asiakaspalvelupisteellä vain silloin,

  • kun haluat vaihtaa kirjastokorttisi uuteen (esim. nimenmuutoksen jälkeen) tai
  • jos asiakasryhmäsi vaihtuu (esim. erityispalveluasiakkuus).

Osoite- ja yhteystietosi voit päivittää itse asiakastiedoissasi Helka-tietokannassa.

Yhteystietosi voidaan päivittää myös kirjaston asiakaspalvelupisteellä.

  • Jos kyseessä on nimenmuutos tai haluat uusia kirjastokorttisi, silloin sinun tulee aina asioida kirjaston asiakaspalvelupisteellä.
  • Nimenmuutoksen yhteydessä kirjastokortti vaihdetaan uuteen maksutta.
Kuin­ka kau­an asia­kas­tie­dot säi­ly­vät Hel­kas­sa?

Helkan asiakasrekisterissä säilytetään mm. yhteystiedot, henkilötunnus ja tiedot lainoista.

Asiakastiedot säilyvät asiakasrekisterissä 3 vuotta viimeisestä tapahtumasta, jos sinulla ei ole hoitamattomia velvoitteita (esim. kirjoja palauttamatta, maksuja maksamatta). 

Kuka voi nähdä asiakastietoni?

Vain Helka-kirjastojen työntekijöillä on oikeus käsitellä asiakastietoja silloin kun se on työtehtävien vuoksi tarpeellista (esim. lainaustapahtuma, asiakastietojen korjaus tai muistutusten lähettäminen).