Koulutus ja oppiminen

Suomalainen koulu on rakennettu pitkäjänteisellä panostuksella tutkimukseen perustuvaan tietoon, tasa-arvoon ja koulujärjestelmän selkärankaan – opettajiin. Helsingin yliopisto kouluttaa opetuksen ja kasvatuksen ammattilaisia sekä tutkii, miten opimme ja kuinka voimme kehittää parempaa koulua kaikille. Oppiminen ei katso ikää, vaan ajattelevat menestyvät läpi elämän.

Helsingin yliopistossa tutkitaan tulevaisuuden taitoja: miten opimme paremmin ja miten digitaalisuus voi auttaa oppimisessa. Aivotutkimus näyttää oppimisen ilmiöitä uudessa valossa. Kestävä kehitys ja yhdenvertaisuus tuovat koulutuskeskusteluun polttavia kysymyksiä, joiden ratkaisussa tutkimukseen perustuva tieto on avainasemassa.

Tutkimuspohjainen opettajankoulutus on suomalaisen koulun ydintä. Helsingin yliopistossa voi opiskella kasvatuksen ja koulutuksen asiantuntijaksi. Opettajan ammattiin valmentaa opetusharjoittelu, joka on maailman mittakaavassa ainutlaatuista.

Opiskelijat ovat tulevaisuuden tekijöitä, ja sen vuoksi Helsingin yliopistossa kaikkien alojen opiskelijoille tarjotaan esimerkiksi kestävyys- ja yrittäjyyskursseja.

Oppiminen kuuluu kaikille ja kaiken ikää, joten panostamme myös lasten ja nuorten tiedekasvatukseen.

Lue uutisia koulutuksesta ja oppimisesta
Kouluttaudu asiantuntijaksi tai täydennä osaamistasi

Koulutamme kasvatuksen, koulutuksen, opetuksen ja oppimisen asiantuntijoita. Meillä voit opiskella joko tutkinnon tai täydentää osaamistasi erilaisilla kursseilla silloin kun sinulle parhaiten sopii. Opintosuunnista on valittavissa erityispedagogiikka, kotitalousopettaja, käsityönopettaja, luokanopettaja, varhaiskasvatuksen opettaja sekä yleinen ja aikuiskasvatustiede suomeksi ja ruotsiksi.

Kansainvälinen maisteriohjelma Changing Education tarjoaa monipuolisen ja laadukkaan ikkunan suomalaiseen koulutukseen ja kasvatustieteelliseen tutkimukseen.

Avoimessa yliopistossa on tarjolla kasvatustieteiden koulutusohjelman eri opintosuuntien opinnoista erityispedagogiikan, käsityötieteen, luokanopettajan, varhaiskasvatuksen opettajan sekä yleisen ja aikuiskasvatustieteen opintosuuntien opintoja.

Alumneille ja kasvatusalan asiantuntijoille on tarjolla myös aiempaa koulutusta täydentäviä erikoistumis-, jatko- ja täydennyskoulutuksia sekä organisaatioille räätälöityjä koulutuspaketteja.

Tutustu tutkimukseemme

Ihmisen kasvu, kehitys, oppiminen, vuorovaikutus, kasvatus ja opetus ovat aina ajankohtaisia muuttuvassa maailmassa. Helsingin yliopistossa tutkitaan tulevaisuuden taitoja ja ratkotaan koulutuksen yhdenvertaisuuteen liittyviä kysymyksiä.

Lue ajankohtaisesta tutkimuksestamme ja tutustu tutkimusryhmiin.

Osallistu hyvän tulevaisuuden rakentamiseen kanssamme

Teemme yhteistyötä kansainvälisesti ja kansallisesti lukuisten kumppaneiden kanssa. Kiinnostuitko? Tutustu yhteistyömuotoihimme ja ota yhteyttä.

Katso ja kuuntele