Ihmisten teknologia

Tulevaisuus tarvitsee suunnittelijansa ja ymmärtäjänsä. Teknologinen kehitys muuttaa elämäämme median käytöstä ruuantuotantoon ja sairauksien hoitoon. Palvelut digitalisoituvat, ja tekemisistämme syntyy valtava määrä dataa. Siitä jalostettavaa tietoa käytetään yhteiskunnassa laajasti esimerkiksi päätöksenteossa. Samalla kvanttiteknologia mahdollistaa pian sellaisten laskennallisten ongelmien ratkaisun, jotka ovat olleet aiemmin ulottumattomissamme. Vaikutukset näkyvät esimerkiksi kasvavana nopeutena tiedonsiirrossa ja lääkekehityksessä.

Helsingin yliopistossa opetetaan ja tutkitaan teknologiseen muutokseen liittyviä asioita monitieteisesti: meillä tietojenkäsittelytieteilijät työskentelevät yhdessä esimerkiksi avaruusfyysikoiden sekä lääketieteen, oikeustieteen ja humanististen alojen tutkijoiden kanssa. Eri tieteenalojen yhteistyön ansiosta olemme asiantuntijoita siinä, millaista teknologiaa tulevaisuudessa tarvitaan ja miten varmistamme, että kehitys on reilua ja kestävää sekä ihmisille että ympäristölle.

Tutkimuksemme kärkiä ovat tekoäly ja algoritmit, yhteiskunnan digitalisaatio, kvanttiteknologia ja avaruus ja energia.

Tutustu tutkimukseemme

Pitkäjänteinen perustutkimus on pohja sovelluksille, jotka auttavat ratkaisemaan tosielämän ongelmia ja rakentamaan reilumpaa yhteiskuntaa. Tutkimuksemme auttaa esimerkiksi eettisen tekoälyn kehittämisessä, sairauksien tarkemmassa diagnostiikassa ja avaruusromun siivouksessa. Tutustu joihinkin tutkimuksemme huipuista.

Kouluttaudu asiantuntijaksi tai päivitä osaamistasi

Koulutamme tulevaisuuden teknologioiden asiantuntijoita useissa eri kandi- ja maisteriohjelmissa, neljällä eri kampuksella. Tarjoamme myös lukuisia mahdollisuuksia oman osaamisen päivittämiseen. Tutustu esimerkiksi tietojenkäsittelytieteen ja digitaalisten ihmistieteiden tutkinto-opetukseen ja avoimiin yliopisto-opintoihin sekä täydennyskoulutukseen. Erityisesti suosittelemme kaikille avoimia MOOC-verkkokursseja kuten Elements of AI ja Ethics of AI.

Lue uutisia
Tule rakentamaan tulevaisuuden teknologioita kanssamme

Teemme yhteistyötä alumnien, yritysten ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa. Kiinnostuitko? Ota yhteyttä.