Hyvä yhteiskunta

Millainen on oikeudenmukainen yhteiskunta, johon kaikki voivat osallistua?

Käynnissä on yhtä aikaa monia suuria muutoksia, joilla on sekä globaaleja että paikallisia vaikutuksia: Eriarvoisuus lisääntyy terveydessä, koulutuksessa ja osallistumisessa. Ihmisten liikkuvuus ja monikulttuurisuus vaikuttavat yhteiseloon ja solidaarisuuteen. Digitalisaatio luo uusia mahdollisuuksia mutta myös haasteita kanssakäymiseen ja osallisuuteen. Euroopassa käydään sotaa, ja demokraattisia arvoja haastetaan.

Tutkimus tekee näkyväksi oikeudenmukaisuuden tiellä olevia esteitä, kuten eriarvoistumista, polarisaation aiheuttamia jakolinjoja ja syrjiviä rakenteita.

Helsingin yliopisto rakentaa hyvää yhteiskuntaa kouluttamalla osaajia ja tutkimalla esimerkiksi hyvinvointia ja terveyseroja, hyvää työelämää, demokratiaa ja oikeusvaltiota sekä yhteiskunnan moninaisuutta.

Kouluttaudu asiantuntijaksi tai päivitä osaamistasi

Ymmärrä ihmistä ja muuta maailmaa. Koulutamme yhteiskunnallisten ilmiöiden ja rakenteiden asiantuntijoita useissa eri kandi- ja maisteriohjelmissa. Lisäksi tarjoamme erilaisia mahdollisuuksia oman osaamisen päivittämiseen. Tutustu esimerkiksi yhteiskuntatieteellisiin kandi- ja maisteriohjelmiin , kaupunkitutkimuksen ja suunnittelun maisteriohjelmaan tai avoimiin yliopisto-opintoihin teemoittain.

Tutustu tutkimukseemme

Yliopisto tarjoaa tutkittua tietoa yhteiskunnan avainkysymysten ymmärtämiseen ja ratkaisuun. Tutkimuksemme aiheita ovat esimerkiksi koulutuksellinen tasa-arvo, terveydellisten ja sosiaalisten erojen ennaltaehkäisy, kulttuurien ja uskontojen moninaisuus sekä demokratian uudistuminen.

Tutkimuksemme terveyden ja hyvinvoinnin eriarvoisuudesta, tasa-arvoa edistävistä interventioista sekä perussosiaaliturvajärjestelmistä on maailman huippua.

Lue uutisia
Tule rakentamaan Hyvää yhteiskuntaa kanssamme

Teemme yhteistyötä alumnien, yritysten ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa. Kiinnostuitko? Ota yhteyttä.

Kuuntele kiehtovat keskustelut
Asiantuntijamme ovat median käytettävissä

Toimittaja, etsitkö tutkijaa haastateltavaksi Hyvä yhteiskunta -teeman aiheista? Löydä asiantuntija.