Textformat

Helsingfors universitets primära typsnittsfamilj är Gotham Narrow. Gotham Narrow är ett licensierat typsnitt, vilket innebär att det måste installeras på datorn.
Gotham Narrow

Från typsnittsfamiljen Gotham Narrow används varianterna Light, Book, Medium, Bold och Black. Typsnittet Arial kan användas för att ersätta Gotham Narrow. I brödtext används typsnittet Georgia Regular.

Ersättande typsnitt används när de primära typsnitten inte kan användas på grund av att det inte finns licens eller på grund av begränsningar i användningsmiljön. Även om Gotham Narrow-varianterna black och light listas bland de typsnitt som används, ska de bara användas i undantagsfall. Varianten black används bara för att visualisera data.

Stilar

1. Rubrik: Gotham Narrow Bold

radavstånd: 80 % av typsnittets storlek (skandinaviska tecken och motsvarande, radavstånd: 90 % av typsnittets storlek), teckenavstånd: -55 (optical)

2. Ingress: Gotham Narrow Book

radavstånd: 90 % av typsnittets storlek, teckenavstånd: -25 (optical) 

3. Mellanrubrik: Gotham Narrow Bold

radavstånd: 90 % av typsnittets storlek, teckenavstånd: -55 (optical)

4. Brödtext: Georgia Regular

radavstånd: 115 % av typsnittets storlek

5. Stora siffror: Gotham Narrow Medium

radavstånd: 85 % av typsnittets storlek, teckenavstånd: -55 (optical)

6. Infotexter: Gotham Narrow Medium

radavstånd: 110 % av typsnittets storlek, teckenavstånd: -55 (optical)

Texternas inbördes proportioner

Ingress: 30 % av rubrikens storlek

Mellanrubrik: 20 % av rubrikens storlek

Brödtext: 15 % av rubrikens storlek

Stilen på webbsidor

I webbmiljö används alltid typsnittsfamiljen Open Sans istället för Gotham Narrow. Typsnittsfamiljen Open Sands används både i rubriker och i brödtexter. Webbsidors stilar och ett elementbibliotek finns till påseende och är tillgängliga att använda: 

Textformat i publikationer/exempel

Användning av typsnitten Gotham Narrow och Georgia i tryckta publikationer (broschyr)

Textformat i marknadsföring/exempel

Användningen av typsnittet Gotham Narrow i digitala banners i studentmarknadsföringen.

I digital marknadsföring, där texten och typsnittet ingår i en bild i filen används de primära typsnitten.